Yksityisen sosiaalipalvelualan palkkoihin korotuksia

Yksityisen sosiaalipalvelualan palkankorotuksista syntyi neuvottelutulos, jonka myötä alan palkat nousevat selvästi vuosien 2023–2025 aikana. Neuvotteluosapuolten hallinnot hyväksyivät tuloksen maanantaina.

Julkaistu 14.6.2023

Palkkaratkaisun kustannusvaikutus on noin 13 prosenttia. Uusi työehtosopimus on voimassa 1.5.2023–31.12.2025.

Palkankorotukset jakaantuvat seuraavasti vuosille 2023–2025:

2023

• 1.9. toteutuu palkkojen yleis- ja taulukkokorotus 3,6 prosenttia. Lisäksi vähimmäistaulukkopalkkoja korotetaan kaikissa kuudessa vaativuusryhmässä. Vähimmäistaulukkopalkat nousevat kaikissa palveluslisäportaissa A-B palkkaryhmissä 1,9 prosenttia ja C-F palkkaryhmissä 2,2 prosenttia.

• Toukokuussa maksetaan varhaiskasvatuksen työntekijöille kertäerä 470 euroa.
  • Kesäkuussa maksetaan muille kuin varhaiskasvatuksen työntekijöille kertaerä 470 euroa.
  • 1.8. toteutuu palkkojen yleis- ja taulukkokorotus 2,4 prosenttia. Lisäksi vähimmäistaulukkopalkkoja korotetaan kaikissa kuudessa vaativuusryhmässä. Vähimmäistaulukkopalkat nousevat kaikissa palveluslisäportaissa A-B palkkaryhmissä 1,6 prosenttia ja C-F palkkaryhmissä 1,8 prosenttia.

2025

• Toukokuussa maksetaan varhaiskasvatuksen työntekijöille pitovoimaerä 150 euroa.
  • 1.8. toteutetaan palkkojen yleis- ja taulukkokorotus 1,0 prosenttia. Lisäksi vähimmäistaulukkopalkkoja korotetaan kaikissa kuudessa vaativuusryhmässä. Vähimmäistaulukkopalkat nousevat kaikissa palveluslisäportaissa A-B palkkaryhmissä 1,0 prosenttia ja C-F palkkaryhmissä 1,2 prosenttia.
  • 1.8. muulla TES-toimialalla kuin varhaiskasvatuksessa jaetaan 0,7 prosentin paikallinen erä paikallisen erän jako-ohjeistuksen mukaisesti.

Lisätiedot:
Markus Okkola, TOIn juristi

Yksityinen terveyspalveluala neuvottelee seuraavan kerran 24.5. →

Terveyspalvelualan Unionin työehtosopimusneuvotteluja jatkettiin valtakunnansovittelijan toimistossa torstaina 16.5. Seuraavan kerran neuvottelut jatkuvat perjantaina 24.5.

Yksityisen terveyspalvelualan työehtosopimusneuvottelut jatkuvat valtakunnansovittelijan johdolla →

Yksityistä terveyspalvelualaa edustava Terveyspalvelualan Unioni on hakenut vapaaehtoista sovittelua pitkittyneeseen työehtosopimusneuvottelutilanteeseen.

Tehotunti: Soterin liitteet haltuun! →

Yrittäjä, aiheuttavatko Soterin liitteet päänvaivaa? Tule mukaan käymään läpi Soteriin liittyvien liitteiden sisältöä TOIn yrittäjyysasiantuntijan Sara Kiskolan kanssa. Kolme keskenään samansisältöistä tapaamista järjestetään touko-kesäkuussa 21.5., 30.5. ja 6.6.