Yksityisen terveyspalvelualan palkankorotuksista neuvotellaan parhaillaan

Yksityisellä terveyspalvelualalla (TPTES) sovittiin kesän 2022 työehtosopimusratkaisun yhteydessä, että vuoden 2023 palkankorotukset sidotaan tiettyjen vientialojen tuleviin palkkaratkaisuihin. Verrokkialoina toimivat Teknologiateollisuuden työntekijöitä ja toimihenkilöitä koskevat työehtosopimukset sekä Kemian perusteollisuuden työehtosopimus.

Julkaistu 13.3.2023

Tiedote julkaistu Terveyspalvelualan Unionin sivuilla 10.3.2023

Vuoden 2023 korotuksista ei haluttu sopia vielä viime keväänä, koska ei tiedetty miten inflaatio tulee vaikuttamaan ostovoimaan. Lisäksi haluttiin varmistaa, että terveyspalvelualan palkankorotusten taso vastaa vähintään muilla sopimusaloilla sovittua "yleistä linjaa".

Terveyspalvelualan työehtosopimusratkaisussa on sovittu vuoden 2023 palkankorotusten osalta, että palkkoja korotetaan 1.6.2023 lukien 1,9 %:n suuruisella yleiskorotuksella. Jos kuitenkin ns. verrokkialojen (Teknologiateollisuuden työntekijöitä ja toimihenkilöitä koskevat työehtosopimukset sekä Kemian perusteollisuuden työehtosopimus) palkankorotustaso ylittää 1,9 %, tuosta ylimenevästä osuudesta lisätään 70 % yleiskorotukseen ja 30 % jaetaan paikallisesti neuvoteltavana palkkaeränä. Paikallisen erän suuruus on kuitenkin enintään 0,4 %, loput maksetaan yleiskorotuksena.

Paikallisen erän osalta on sovittu, että jos sen jakamisesta ei työpaikoilla päästä yksimielisyyteen, jaetaan 1.6. vain yleiskorotus ja em. verrokkialoihin perustuva mahdollinen ylitys maksetaan 1.11.2023 yleiskorotuksena.

Yksityisen sektorin neuvottelujärjestö Terveyspalvelualan Unioni käy parhaillaan työnantajaliiton kanssa neuvottelua siitä mikä on edellä todettujen verrokkialojen palkkaratkaisujen vaikutus terveyspalvelualalla eli kesäkuun palkankorotusten suuruus. Näissä neuvotteluissa määräytyvät sekä yleiskorotuksen että paikallisen erän suuruudet. Jos korotustasosta ei osapuolten välillä päästä yhteisymmärrykseen, asia siirtyy valtakunnansovittelijan ratkaistavaksi.

Neuvotteluosapuolet ovat meiltä palkansaajapuolelta Terveyspalvelualan Unioni ja työnantajaliitto Hyvinvointiala HALI ry.

Sote-sopimuksen iltakahvit 22.4. klo 17-18 →

Oletko yhtenä kysymysmerkkinä sote-sopimuksen äärellä? Tule ensi maanantaina 22.4. klo 17-18 etänä järjestettävään TOIn iltakahvitilaisuuteen kysymään mieltäsi pohdituttavat kysymykset!

Palkkahinnoittelun rakenne uudistui – toimi ja varmista, että tehtäväsi sijoitetaan oikein omalla työpaikallasi! →

Sote-alan palkkauksen uusi hinnoittelurakenne astui voimaan takautuvasti 1.2. alkaen. Kaikkien sote-alan työntekijöiden tehtävät on sijoitettava uusiin palkkahinnoittelukohtiin 1.6. mennessä.

Sote-alan ammattihenkilöitä koskeva lainsäädäntö uudistuu – tavoite henkilöstöpulan helpottaminen →

Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöitä koskevan lainsäädännön kokonaisuudistus on käynnistynyt. Säädösmuutoksilla tähdätään alan vakavan henkilöstövajeen ratkaisemiseen muun muassa arvioimalla ammattien sääntelyn tarvetta ja mahdollistamalla henkilöstön joustava työnjako. TOI vaikuttaa aktiivisesti, jotta toimintaterapeuttien asema säilyy jatkossakin säänneltynä ammattina. Tämä on toimintaterapiapalveluissa keskeistä potilas- ja asiakasturvallisuuden näkökulmasta.