Liittojen kanssa yhdessä työstettyihin esityksiin sisältyvät työterveyshuollon ammattiryhmien määrittelyiden tarkastelu ja työn muokkaaminen. Toimintaterapeuttien osaamista työkyvyn arvioinnin asiantuntijana ei tällä hetkellä päästä hyödyntämään. TOIn mukaan toimintaterapeuttien osaamisesta olisi hyötyä työterveyshuollossa.

Julkaistu 24.1.2022

Työkyvyn heikkeneminen ja esimerkiksi työuupumus ja mielenterveyden ongelmat kuormittavat yhteiskuntaa. Akava esittää lainsäädäntömuutoksia ja työterveyshuollon palvelujen laajentamista työkyvyn ja mielenterveyden edistämiseksi. Muutosten tarkoitus on luoda työpaikoille velvoitteita ennaltaehkäisevään puuttumiseen, hillitä työkyvyttömyyskustannuksia ja edistää työkykyä.

Esitykset tarjoavat ratkaisuja työkyvyttömyyden ennaltaehkäisyyn ja varhaiseen tukeen. Siksi täsmennyksiä tarvitaan esimerkiksi työterveyshuoltolakiin ja työturvallisuuslakiin.

Työterveyshuollon ammattiryhmien määrittelyt tarkasteluun

– Moniammatillisuus työterveyshuollossa edistäisi ehdottomasti sitä, että henkiseen työkykyyn ja mielenterveyden häiriöihin liittyviä haasteita päästään ratkomaan matalalla kynnyksellä ja riittävän nopeasti, Akavan työmarkkinajohtaja Katarina Murto kertoo.

Akavan esityksessä todetaan, että työterveyshuollon ammattiryhmien määrittelyä laissa tarkastellaan. TOIn mielestä esitys on tärkeä, koska toimintaterapeutit eivät tällä hetkellä kuulu lainkaan työterveyshuollon ammattiryhmiin.

– Toimintaterapeuttien rooli työterveyshuollossa on ollut osa edunvalvontaamme jo vuosia. Olemme tyytyväisiä, että Akava nostaa esiin ammattiryhmien määrittelyn ja sen merkityksen työkyvyn tukemiselle, TOIn puheenjohtaja Anu Halonen sanoo.

Toimintaterapeuttiliiton mukaan työterveyshuollon moniammatillisuuden edistäminen ja työkyvyn tukeminen edellyttävät työterveyshuoltolain muuttamista siten, että kaikkien laillistettujen terveydenhuollon ammattihenkilöiden, myös toimintaterapeuttien, työskentely työterveyshuollossa on mahdollista yhdenvertaisesti.

Työtä muokkaamalla töihin aiemmin

Akava esittää muokkauksia myös työturvallisuuslakiin. Tätä tulisi täsmentää siten, että riskit arvioidaan työhön palatessa pitkän sairauspoissaolon jälkeen.

– Olisi erittäin tärkeää, että työtä pystyttäisiin tarvittaessa muokkaamaan työkykyä vastaavaksi. Meillä on Suomessa vielä työkulttuuri, jossa töitä tehdään joko täysillä tai ei lainkaan. Kun työtä muokataan siihen asti, kunnes työkyky on palautunut, sairauslomilta pystyisi palaamaan aiemmin töihin. Tämä tukisi sitä, että kynnys tulla takaisin työhön madaltuisi, Katariina Murto perustelee.

Akavan esitys on linjassa TOIn kannan kanssa: työn muokkaamiseen ja osatyökykyisten tukemiseen tulee panostaa.

– Toimintaterapeutti pyrkii työllään vaikuttamaan ihmisen toimintakykyyn monesta näkökulmasta: sekä tukemaan työkykyä ja sen paranemista että muokkaamaan itse työtä ja työympäristöä. Näin tuetaan olemassa olevaa työkykyä, työhön paluuta ja työssä pysymistä. Tämä tukee sitä, että toimintaterapeuttien osaamisesta olisi hyötyä työterveyshuollossa, Anu Halonen toteaa.

Akavalaisten liittojen ja Akavan yhteishanke

Akava julkaisi esityksensä mielenterveyden ja työkyvyn tukemiseksi 20.1.2022 osana käynnissä olevaa Työhyvinvoinnilla työllisyyttä -hanketta.

Hankkeessa Akava ja akavalaiset liitot nostavat esiin työkyvyttömyyskustannukset ja niiden merkityksen sekä esittää konkreettisia ratkaisuja siihen, miten työkyvyttömyyttä voidaan ennaltaehkäistä ja työkykyä edistää.

Esityksessä mukana olevia teemoja on työstetty yhdessä Akavan ja jäsenliittojen kesken. Teemoista julkaistaan syksyn 2021 ja alkuvuoden 2022 aikana uutta, tutkittua tietoa.

Akavan yhteistyökumppaneita hankkeessa ovat Aalto-yliopisto, Eläketurvakeskus, Kansaneläkelaitos, Keva, Mieli ry, Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) ja Työterveyslaitos.

Lisätietoa

Akavan esitykset mielenterveyden ja työkyvyn tukemiseksi (Akavan sivustolla)

Katso tallenne Akavan Työkyky ja mielenterveys -keskustelusta 20.1.2022 (Akavan YouTube-kanavalla)

Akavan Katri Ojalan blogi: Työkyvyn tukeminen osaksi jokaisen työpaikan kulttuuria

Akavan Työhyvinvoinnilla työllisyyttä -hankkeen sivusto

Toimintaterapeutti asiakkaan työkyvyn tukena (Toimintaterapeuttiliiton sivustolla)

TOIn lausunto: Toimintaterapeutit tulee lisätä työterveyshuollossa toimivaksi ammattiryhmäksi

JUKO | Valtiolla edessä yt-suma – katso, lue ja kuuntele, miten tilannetta kommentoi JUKOn neuvottelupäällikkö Minna Salminen →

– Tuhansien virkamiesten vähentäminen käytännössä muutaman kuukauden valmisteluajalla ei onnistu hyvän hallinnon mukaisesti. Huonolla hallinnolla ehkä, jos hallitus niin tahtoo, arvioi JUKOn valtiosektorin neuvottelupäällikkö Minna Salminen.

Toimintaterapeuttiliitto: Kehysriihen säästöt heijastuvat toimintaterapian asiakkaisiin lumipalloilmiön tavoin →

Maan hallituksen kehysriihineuvottelut päättyivät viime tiistaina. Julkisuuteen tulleiden tietojen perusteella hyvinvointialueiden rahoitusta ja palveluita leikataan merkittävästi. TOI katsoo, että päätökset vaikuttavat toteutuessaan ainakin välillisesti myös toimintaterapiapalveluihin, sillä ne todennäköisesti heikentävät asiakkaiden toimintakykyä.

Sote-sopimuksen iltakahvit 22.4. klo 17-18 →

Oletko yhtenä kysymysmerkkinä sote-sopimuksen äärellä? Tule ensi maanantaina 22.4. klo 17-18 etänä järjestettävään TOIn iltakahvitilaisuuteen kysymään mieltäsi pohdituttavat kysymykset!