Kannanotto: Täydennyskoulutusmäärärahat tulee nostaa tasolle, joka varmistaa ammattitaidon ylläpitämisen

Osa uusista hyvinvointialueista tarjoaa henkilöstölleen niin pientä täydennyskoulutusmäärärahaa, että vaarassa ovat sekä kuntoutuspalveluiden laatu että alan pitovoiman heikkeneminen. Toimintaterapeuttiliitto vaatii kannanotossaan, että hyvinvointialueet nostavat kuntoutusalan asiantuntijoiden koulutusmäärärahat tasolle, joka mahdollistaa henkilöstön ammattitaidon ylläpitämisen.

Julkaistu 13.3.2023

Ammattilaisten kunnioittamisen pitää näkyä työpaikoilla sekä kuntoutuspalvelujen johtamisessa että resursoinnissa esimerkiksi täydennyskoulutukseen. Osa uusista hyvinvointialueista tarjoaa henkilöstölleen niin pientä täydennyskoulutusmäärärahaa, että viesti on päinvastainen.

– Hyvinvointialueilla on nyt näytön paikka siinä, miten ne pystyvät tekemään työnantajina osansa kuntoutusalan pitovoiman säilyttämiseksi ja vetovoiman lisäämiseksi. Henkilöstön koulutuksesta nipistäminen tekee hallaa näille tavoitteille ja on valitettavan lyhytnäköistä toimintaa, TOIn va. puheenjohtaja Kirsi Wikman toteaa.

Lainsäädäntö velvoittaa hyvinvointialueita huolehtimaan, että henkilöstö osallistuu riittävästi oman alansa täydennyskoulutukseen. TOI huomauttaa, että myös palveluiden laatu voi vaarantua, mikäli terveydenhuollon ammattilaisilla ei ole riittäviä mahdollisuuksia päivittää osaamistaan.

Lue kannanotto täällä.

Toimintaterapeuttiliiton myöntämät apurahat vuonna 2024 →

TOI myönsi tänä vuonna apurahaa neljälle eri hakijalle muun muassa kirjallisuuskatsauksiin ja käännöstyöhön.

Merkityksellistä kesää! TOImisto lomailee 1.7.–31.7. →

TOImiston väki lomailee heinäkuussa, jolloin myös jäsenpalvelut ovat pääsääntöisesti kiinni.

​Toimintaterapian painopiste tulee kääntää ennaltaehkäisyyn →

Toimintaterapeuttiliiton (TOI) jäsenilleen tekemän kyselyn mukaan toimintaterapeutin työ kohdentuu tällä hetkellä ensisijaisesti toimintakykyä ylläpitävään ja edistävään kuntoutukseen. Asia käy ilmi TOIn toiminnanjohtajan Leila Mäkelän YAMK-opinnäytetyöstä, joka analysoi kyselyn tuloksia. Ennaltaehkäisevä työ on vastauksissa vasta kolmannella sijalla.