Kannanotto: Täydennyskoulutusmäärärahat tulee nostaa tasolle, joka varmistaa ammattitaidon ylläpitämisen

Osa uusista hyvinvointialueista tarjoaa henkilöstölleen niin pientä täydennyskoulutusmäärärahaa, että vaarassa ovat sekä kuntoutuspalveluiden laatu että alan pitovoiman heikkeneminen. Toimintaterapeuttiliitto vaatii kannanotossaan, että hyvinvointialueet nostavat kuntoutusalan asiantuntijoiden koulutusmäärärahat tasolle, joka mahdollistaa henkilöstön ammattitaidon ylläpitämisen.

Julkaistu 13.3.2023

Ammattilaisten kunnioittamisen pitää näkyä työpaikoilla sekä kuntoutuspalvelujen johtamisessa että resursoinnissa esimerkiksi täydennyskoulutukseen. Osa uusista hyvinvointialueista tarjoaa henkilöstölleen niin pientä täydennyskoulutusmäärärahaa, että viesti on päinvastainen.

– Hyvinvointialueilla on nyt näytön paikka siinä, miten ne pystyvät tekemään työnantajina osansa kuntoutusalan pitovoiman säilyttämiseksi ja vetovoiman lisäämiseksi. Henkilöstön koulutuksesta nipistäminen tekee hallaa näille tavoitteille ja on valitettavan lyhytnäköistä toimintaa, TOIn va. puheenjohtaja Kirsi Wikman toteaa.

Lainsäädäntö velvoittaa hyvinvointialueita huolehtimaan, että henkilöstö osallistuu riittävästi oman alansa täydennyskoulutukseen. TOI huomauttaa, että myös palveluiden laatu voi vaarantua, mikäli terveydenhuollon ammattilaisilla ei ole riittäviä mahdollisuuksia päivittää osaamistaan.

Lue kannanotto täällä.

SAK, Akava ja STTK: Aikuiskoulutustuelle ei onnistuttu luomaan korvaavaa mallia →

Palkansaajajärjestöt SAK, Akava ja STTK jättivät eriävän mielipiteen työuran aikaista jatkuvaa oppimista kehittävän työryhmän loppuraporttiin, joka julkaistiin tänään 11. huhtikuuta. Järjestöt eivät kannata opintotukeen tai lainaan perustuvaa mallia aikuiskoulutustuen tilalle.

Toimintaterapeuttiliitto: Kuntoutukseen tulee päästä myös ilman diagnoosia →

Suomessa tarvitaan uudenlaista ajattelua kuntoutukseen pääsyn kriteereistä. Hallitusohjelman tavoite siirtää sote-palveluiden painopiste korjaavista toimenpiteistä ennaltaehkäisyyn ja varhaiseen apuun on hyvä, mutta esimerkiksi kirjaus nuorten ammatilliseen kuntoutukseen pääsemisestä vain sairaus- tai vammadiagnoosilla vaikuttaa toteutuessaan päinvastoin, Suomen Toimintaterapeuttiliitto toteaa.

Tervetuloa TOIn kevätkokoukseen 16.5.2024! →

TOIn sääntömääräinen kevätkokous järjestetään torstaina 16.5.2024 klo 17 alkaen Akavatalolla. Ilmoittaudu viimeistään 10.5. ja tule mukaan kokoukseen paikan päälle tai etänä.