Opiskelijoiden ääni vahvistuu TOIssa – asetu ehdolle hallituksen opiskelijaedustajaksi

TOIn opiskelijajäsenet saavat ensimmäistä kertaa edustajansa TOIn hallitukseen marraskuussa. Parhaillaan etsimme opiskelijoita ehdokkaiksi tälle tärkeälle vaikuttamispaikalle, joten ilmoittaudu mukaan.

Julkaistu 5.10.2022

Toimintaterapeuttiopiskelijoiden ääni kuuluu jatkossa entistä vahvemmin liiton päätöksenteossa, kun opiskelijat saavat hallitukseen edustajansa ensimmäistä kertaa liiton historiassa. Edustajaa ei valita muiden hallituksen jäsenten tapaan TOIn syyskokouksessa, vaan opiskelijoiden omassa vaalissa jo marraskuun alussa. Valinta vahvistetaan liiton syyskokouksessa 23. marraskuuta.

– TOIn ensimmäisiin opiskelijaedustajavaaleihin tarvitaan nyt ehdokkaita! Tarjolla on hieno näköalapaikka oman alan asioihin ja mahdollisuus saada opiskelijoiden ääni kuuluville liiton päätöksenteossa, korostaa TOIn opiskelijavastaava Mette Säisä.

TOIn toiminnanjohtaja Leila Mäkelä toivottaa opiskelijat tervetulleiksi merkitykselliseen hallitustyöhön. Hallituksessa opiskelijaedustaja voi konkreettisesti vaikuttaa liiton työskentelyyn sekä toimintaterapian ja kuntoutusalan ajankohtaisiin kysymyksiin.

– Hallituksen jäsenet pääsevät seuraamaan ja vaikuttamaan siihen, mitä kuntoutus- ja toimintaterapia-alalla sekä koko yhteiskunnassa tapahtuu. Tämä luottamustehtävä avaa opiskelijalle laajoja verkostoja, kehittää päätöksentekotaitoja ja lisää ymmärrystä yhteiskunnallisesta päätöksenteosta, Mäkelä toteaa.

Koska luottamustoimi on aivan uusi, tehtävän tarkempaa rajausta valmistellaan parhaillaan. Opiskelijaedustajan valintaa suunnitellaan ja valmistellaan TOIn opiskelijäsenistä muodostuvassa työryhmässä.

Opiskelijaedustajan toimikausi on yhden vuoden kerrallaan. Hänen on oltava TOIn jäsen sekä opiskelija koko hallituksen toimikauden ajan vuoden 2023 syyskokoukseen asti. Hän voi siis valmistua aikaisintaan loppuvuonna 2023.

Näin opiskelijaedustajan valinta etenee

- 16.10.2022 on viimeinen ilmoittautumispäivä, jos haluat ryhtyä ehdokkaaksi opiskelijaedustajan vaalissa. Lähetä ilmoittautumisesi opiskelijavastaava Mette Säisälle, mette.saisa@toimintaterapeuttiliitto.fi. Kerro viestissä nimesi, korkeakoulu, jossa opiskelet sekä opintojesi vaihe. Varmista, että yhteystietosi ovat ajan tasalla liiton jäsenrekisterissä.

- 7.–11.11.2022 on opiskelijoiden sähköinen vaali, jossa valitaan TOIn hallituksen opiskelijajäsen. Äänestyslinkki lähetetään sähköpostitse TOIn opiskelijajäsenille.

- 23.11.2022 TOIn syyskokous vahvistaa opiskelijajäsenen valinnan, ja silloin myös alkaa hallituksen uusien jäsenten toimikausi.

Puheenjohtaja Anu Halonen luopuu tehtävästään vuodenvaihteessa →

Toimintaterapeuttiliiton puheenjohtaja Anu Halonen on päättänyt jättää tehtävänsä vuodenvaihteessa henkilökohtaisista syistä. Halonen jatkaa liiton puheenjohtajana normaalisti 31.12.2022 saakka, ja 1.1.2023 lähtien puheenjohtajaa sijaistaa varapuheenjohtaja Kirsi Wikman. Ylimääräinen liittokokous valitsee uuden puheenjohtajan kevään 2023 aikana.

Vuoden toimintaterapeutti 2022 on digituen erityisasiantuntija Piia Niilola →

Toimintaterapeuttiliitto on myöntänyt Vuoden toimintaterapeutti 2022 -kunniamaininnan helsinkiläiselle Piia Niilolalle. Niilola työskentelee digituen erityisasiantuntijana Digi- ja väestötietovirastossa ja näyttää esimerkillään, että toimintaterapeutin osaamista tarvitaan monilla yhteiskunnan osa-alueilla. Niilola muistuttaa, että ihmislähtöiset digipalvelut ovat myös turvallisuuskysymys.

Sääntömääräinen syyskokous →

Tervetuloa syyskokoukseen! Jos olet kiinnostunut asettumaan ehdolle hallituksen jäseneksi tai varajäseneksi, ole yhteydessä toiminnanjohtajaan!