COPM-arviointimenetelmän uudistettu 5. painos on julkaistu

TOI tuki päivitystyötä ja käännätti uudistetun arviointilomakkeen ja ohjeen suomeksi. Uudistettu arviointimenetelmä on nyt ostettavissa.

Julkaistu 25.4.2024

Arviointimenetelmän uudistustyötä tehnyt koulutus- ja tutkimuspäällikkö Mary-Ann Kaukinen Turun ammattikorkeakoulusta kuvailee uudistetun painoksen julkaisun herättäneen paljon mielenkiintoa. Kaukisen kanssa uudistusta teki Mari Kantanen, toimintaterapian lehtori Jyväskylän ammattikorkeakoulusta.

Arviointimenetelmän rakenne ja termistö palvelevat ammattilaisia ja asiakkaita entistäkin paremmin

Laajasti toimintaterapeuttien käytössä olevan COPM:n eli Kanadalaisen toiminnasta suoriutumisen arviointi -arviointimenetelmän avulla tuodaan esiin asiakkaan omaa kokemusta omassa arjessa ja eri elämän osa-alueilla suoriutumisesta ja tyytyväisyydestä.

– Uutta tutkimusta on tullut paljon sitten edellisen julkaisun. Arviointimenetelmässä esiteltävät tutkimustulokset päivitettiin vastaamaan uusinta tietoa, Kaukinen kertoo.

Edellisen julkaisun jälkeen myös alan peruskäsitteet ovat muokkautuneet. Käännöksessä termejä ja käsitteitä on hiottu yhtenäiseksi alan nykytermistön kanssa.

– Käsitteillä on väliä. Asioista tulee puhua yhtenäisesti koko alalla. Puhumme arviointimenetelmässä nyt esimerkiksi toiminnasta suoriutumisesta, kun aiemmin puhuttiin toiminnallisesta suoriutumisesta, sillä COPM:lla arvioidaan itse tekemistä, Kaukinen kertoo.

Uudistuksessa myös julkaisun ulkoasua muutettiin ja lomakkeen rakennetta uudistettiin. Nyt mukana ovat COPM-käsikirja, erillinen arviointilomake sekä pisteytyskortit.

Uudistettu COPM- arviointimenetelmä on nyt ostettavissa: Translations | COPM

Yksityinen terveyspalveluala siirtyi sopimuksettomaan tilaan →

Vanhaa työehtosopimusta kuitenkin noudatetaan normaaliin tapaan siihen asti, kunnes uusi sopimus saadaan aikaan.

COPM-arviointimenetelmän uudistettu 5. painos on julkaistu →