Työelämä

Satakunnan hyvinvointialueen yt-neuvottelut käynnissä – jukolainen pääluottamusmies tukee TOIn jäseniä

Satakunnan hyvinvointialue käynnisti 11.4. yhteistoimintaneuvottelut, jotka kohdistuvat koko hyvinvointialueen henkilöstöön. Neuvottelut kestävät vähintään kuusi viikkoa.

Julkaistu 18.4.2024

Neuvottelujen peruste on hyvinvointialueen taloustilanne sekä tehtävien uudelleenjärjestely. Neuvottelujen tavoite on vähentää hyvinvointialueen henkilöstökustannuksia 15 miljoonalla eurolla. Arvio on, että henkilöstön vähentämistarve on enintään 400 henkilötyövuotta.

Alustavan arvion mukaan irtisanomiset voivat koskea yhteensä enintään 50 henkilöä. Lisäksi irtisanomisperusteella on mahdollista muuttaa henkilöstön palvelusuhteen olennaisia ehtoja. Tämä rajautuu käytännössä tilanteisiin, joissa työtehtäviin, työpaikkaan ja/tai työaikaan kohdistuu muutoksia.

Mahdolliset henkilöstövähennykset eivät lähtökohtaisesti koske henkilöitä, jotka työskentelevät sosiaali- ja terveydenhuollon ammattitehtävissä tai pelastustoimen lakisääteisissä tehtävissä. Mikäli henkilö kuitenkin työskentelee myös johtamisrakenteessa ja siihen kohdistuu muutos, saattaa se vaikuttaa palvelusuhteeseen.  Lisäksi palvelurakenteen, toiminnallisten muutosten tai palveluverkon aiheuttamat muutokset esimerkiksi toimipaikkaan tai työtehtäviin voivat vaikuttaa palvelusuhteeseen. Palvelusuhteen päättäminen voi tulla kyseeseen vasta, jos henkilöä ei voida sijoittaa muuhun tehtävään organisaatiossa tai henkilö ei ota vastaan tarjottua tehtävää.

Neuvotteluissa tarkastellaan alustavasti organisaatiorakennetta, palveluverkkoa, lomautuksia ja mahdollisia muita toiminnallisia tai rakenteellisia muutoksia. Arviot tarkentuvat, kun neuvottelut etenevät. Tavoite on avoin ja aito vuoropuhelu henkilöstön edustajien kanssa alustavasti suunniteltujen toimien henkilöstövaikutusten käsittelyssä.

Organisaatiorakenteen alustava tarkastelu

Mahdolliset henkilöstövaikutukset kohdistuvat alustavan suunnitelman mukaan organisaatiorakenteen ja johtamisjärjestelmän tarkastelussa organisaation johtamisjärjestelmän tehtäviin.

Palveluverkon alustava tarkastelu

Palveluverkkosuunnitelmaan perustuvassa tarkastelussa mahdolliset henkilöstövaikutukset kohdistuisivat niissä toimipaikoissa työskentelevään henkilöstöön, jotka olisivat mahdollisten toimenpiteiden kohteena. Toimipisteen mahdollisen lakkauttamisen ja/tai mahdollisen palvelutarjonnan muutoksen myötä työ kyseisessä toimipisteessä lakkaisi tai vähenisi. Tällöin henkilöstö pyrittäisiin sijoittamaan työsopimuksen mukaiseen tehtävään kohteessa, jonne palvelut siirtyvät. Mikäli kohteessa ei olisi henkilöstötarvetta, pyrittäisiin henkilöstö sijoittamaan muihin lähellä oleviin toimipaikkoihin ja myös henkilöstön omia toiveita sijoittumisessa pyrittäisiin huomioimaan mahdollisimman hyvin.

Palvelujen mahdollinen sijoittuminen jatkossa palveluverkkosuunnitelman mukaisesti voi tarkoittaa henkilöstölle muutoksia työpaikan sijaintiin. Myös työtehtävien, palkkauksen ja työajan muutokset ovat mahdollisia. Osalla muutokset saattavat olla olennaisia muutoksia palvelussuhteen ehtoihin. Jos henkilön kieltäytyy tarjotusta uudesta työstä, voi seuraus olla palvelussuhteen päättyminen.

Lomautusten alustava tarkastelu

Mahdolliset lomautukset koskevat arviolta enintään tuhatta henkilöä vuoden 2024 aikana. Jaksotettujen lomautusten kesto olisi yhteensä kaksi viikkoa. Lomautukset kohdistuisivat toteutuessaan pääasiassa hallinnon henkilöstöön, hallinnollisia tehtäviä tekevään henkilöstöön sekä tukipalvelujen henkilöstöön.

Mahdolliset muut toiminnalliset tai rakenteelliset muutokset

Neuvottelujen kohteena olevat mahdolliset muut toiminnalliset muutokset ja/tai palveluiden uudelleenjärjestelyt koskevat erityis- ja sairaalapalveluita, konsernipalveluita, strategiaa ja järjestämistä sekä pelastuslaitosta. Alustavia suunnitelmia ja niiden henkilöstövaikutuksia esitetään kunkin toimialueen kohdalla tarkemmin neuvotteluissa.

TOIn puheenjohtaja Kirsi Wikman muistuttaa, että mikäli yt-neuvottelut herättävät kysymyksiä tai oma tilanteesi on epäselvä, kannattaa olla matalalla kynnyksellä yhteydessä työpaikan jukolaiseen pääluottamusmieheen tai liiton TOImistoon. Pääluottamusmiehen yhteystiedot löytyvät yleensä työpaikan ilmoitustaululta tai intranetistä.

Jos et tiedä, kuka työpaikkasi pääluottamusmies on, ole yhteydessä liiton TOImistoon.

Lisätiedot:
Leila Mäkelä, TOIn toiminnanjohtaja

Kirsi Wikman, TOIn puheenjohtaja

Mitkä yt-neuvottelut?

Yhteistoimintaneuvottelut perustuvat lakiin työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnassa ja hyvinvointialueella. Toisin kuin yrityksiä koskevassa laissa, kuntien ja hyvinvointialueiden on aina käytävä yt-neuvottelut riippumatta työpaikan henkilöstömäärästä.

Lain tarkoituksena on edistää työnantajan ja henkilöstön välistä yhteistoimintaa. Se antaa henkilöstölle mahdollisuuden osallistua heitä koskevaan päätöksentekoon. Kunnissa ja hyvinvointialueilla on yhteistoimintaelin, joka koostuu työnantajan ja henkilöstön edustajista. Suomen Toimintaterapeuttiliiton jäsenten kohdalla henkilöstön edustajana toimii JUKOn pääluottamusmies.

Harkitessaan vähintään kymmenen työntekijän irtisanomista, lomauttamista yli 90 päiväksi tai osa-aikaistamista, työnantajan on annettava näiden työntekijöiden edustajille kirjallinen selvitys toimien perusteista, määrästä ja aikataulusta sekä siitä, miksi juuri tietyt henkilöt ovat valikoituneet niiden kohteiksi. Lisäksi työnantajan on laadittava henkilöstön edustajille kirjallinen esitys työllistymistä edistäväksi toimintasuunnitelmaksi.

Mikäli työnantajan harkitsema irtisanominen, osa-aikaistaminen tai 90 päivää pidempi lomauttaminen kohdistuu vähintään kymmeneen työntekijään, työnantajan katsotaan täyttäneen neuvotteluvelvoitteensa, kun yt-neuvotteluja on käyty vähintään kuuden viikon ajanjaksona niiden alkamisesta lukien, ellei yhteistoimintaneuvotteluissa toisin sovita. Työnantaja saa vasta tämän jälkeen päättää varsinaisista toimenpiteistä ja niiden kohdentamisesta.

Soteri-rekisterin käyttöönotto on aiheuttanut hankaluuksia toimintaterapeuttiyrittäjille →

Valvontalain myötä käyttöön tulleen Soteri-rekisterin käyttöönotossa on ollut haasteita alkuvuoden ajan. Haasteita ovat aiheuttaneet sekä jatkuvasti kehitetty Soteri-rekisteri että palvelun ruuhkautuminen. Haasteet ovat näkyneet myös TOIn yrittäjäjäsenpalvelussa.

COPM-arviointimenetelmän uudistettu 5. painos on julkaistu →

TOI tuki päivitystyötä ja käännätti uudistetun arviointilomakkeen ja ohjeen suomeksi. Uudistettu arviointimenetelmä on nyt ostettavissa.

Infowebinaari 7.5.2024 | TPTES – yksityisen terveyspalvelualan työehtosopimus →

TOIn ja Suomen Fysioterapeuttien yhteisessä Kuntoutusalan infowebinaarissa 7.5.2024 klo 17-18 käsitellään muun muassa sitä, mitä TPTES sisältää, ketä se sitoo sekä ajankohtaista neuvottelutilannetta.