Toimintaterapian kotitalousvähennys hyväksyttiin eduskunnassa

Kotitalousvähennys koskee ensi vuodesta lähtien kotona tai vapaa-ajan asunnolla toteutettavaa toimintaterapiaa. TOI on kannattanut uudistusta ja on tyytyväinen eduskunnan päätökseen.

Julkaistu 30.11.2023

Eduskunta hyväksyi tämän viikon keskiviikkona hallituksen esityksen, jonka mukaan kotitalousvähennys kattaa tulevaisuudessa kotona tai vapaa-ajan asunnolla tapahtuvan toiminta- tai fysioterapian. Lain on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2024 alussa.

TOIn mielestä uudistus on kannatettava, ja se lisää toimintaterapeuttiyrittäjien mahdollisuuksia laajentaa palveluvalikoimaa. Kotitalousvähennyksen ulottaminen toimintaterapiaan laajentaa asiakkaiden mahdollisuuksia hyödyntää kuntoutuspalveluita ja toimia terveyttä edistävästi. TOIn viesti ministeriöön on ollut, että kotitalousvähennyksen laajentamisen ei tule kuitenkaan korvata hyvinvointialueen palvelua tai sen järjestämistä.

TOI on tyytyväinen lakiin kirjatusta täsmennyksestä, jonka mukaan kotitalousvähennys koskee nimenomaan laillistetun toimintaterapeutin toteuttamaa toimintaterapiaa. Lisäksi laki määrittelee, että kotitalousvähennykseen oikeuttavan toimintaterapian tuottajan tulee olla rekisteröitynyt Sosteri-rekisteriin. Näin varmistetaan, että toiminta on laadukasta. Palveluntuottajan tulee huomioida, että lain mukaan toimintaterapeutin tulee ohjata asiakas terveydenhuollon hoidontarpeen arvioon silloin, kun hän toteaa antamansa toimintaterapian yhteydessä, että asiakas tarvitsee laajempaa tutkimusta tai hoitoa.

TOI pitää hyvänä, että lausuntopalautteen pohjalta lain tausta-aineiston perusteluissa on nostettu esille toimintaterapeutin ja fysioterapeutin yhteistyönä asiakkaan kotona toteuttama kuntoutus. Tämä lisää moniammatillisten kuntoutuspalvelujen mahdollisuuksia.

Kotitalousvähennys koskee vain varsinaista työtä

Asiakkaan omavastuu on 100 euroa vuodessa henkilöltä hoito- ja hoivapalveluissa. Kotitalousvähennystä ei voi saada vastaanotolla tai etäkäyntinä toteutettavasta toimintaterapiasta. Kotitalousvähennystä ei voi saada myöskään, jos toimintaterapiaa varten on saatu omaishoidon tukea, sosiaali- ja terveydenhuollon palveluseteli tai lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta annetussa laissa tarkoitettua tukea. Yritys voi halutessaan hakea kotitalousvähennyksen asiakkaan puolesta.

Kotitalousvähennys koskee vain varsinaista työtä, ei esimerkiksi tarvikkeita tai matkoja. Kotitalousvähennykseen oikeuttavasta käynnistä on tehtävä lasku, joka sisältää erittelyn palvelusta. Erittelystä on nähtävä, mikä on varsinaisen työn hinta ja mistä muista asioista (esimerkiksi matkan hinta) kokonaishinta muodostuu.

Toimintaterapian kotitalousvähennys avaa alan yrittäjille uusia mahdollisuuksia. Yrittäjien on mahdollista tavoittaa uusia asiakasryhmiä muun muassa palvelumuotoilun ja markkinoinnin keinoin.

TOI osana Kuntoutusalan Asiantuntijoita järjestää webinaarin kotitalousvähennyksestä loppuvuoden aikana. Pysy kuulolla!

Yksityinen terveyspalveluala siirtyi sopimuksettomaan tilaan →

Vanhaa työehtosopimusta kuitenkin noudatetaan normaaliin tapaan siihen asti, kunnes uusi sopimus saadaan aikaan.

Soteri-rekisterin käyttöönotto on aiheuttanut hankaluuksia toimintaterapeuttiyrittäjille →

Valvontalain myötä käyttöön tulleen Soteri-rekisterin käyttöönotossa on ollut haasteita alkuvuoden ajan. Haasteita ovat aiheuttaneet sekä jatkuvasti kehitetty Soteri-rekisteri että palvelun ruuhkautuminen. Haasteet ovat näkyneet myös TOIn yrittäjäjäsenpalvelussa.

COPM-arviointimenetelmän uudistettu 5. painos on julkaistu →

TOI tuki päivitystyötä ja käännätti uudistetun arviointilomakkeen ja ohjeen suomeksi. Uudistettu arviointimenetelmä on nyt ostettavissa.