TOIn näkökulmat huomioitu kotona tapahtuvien toimintaterapiapalvelujen kotitalousvähennystä koskevassa esityksessä

Lakiesitys on edennyt lausuntokierroksen jälkeen eduskunnan käsittelyyn.

Julkaistu 13.10.2023

TOI on aktiivisesti osallistunut kuluvan syksyn aikana kotona tapahtuvien toimintaterapiapalvelujen kotitalousvähennystä koskevaan lainvalmistelutyöhön. Lakiesitys on edennyt eduskunnan käsittelyyn ja se on siirtynyt 13.10.2023 valtionvarainvaliokuntaan mietintöä varten. Lisäksi perustuslakivaliokunta antaa esityksestä lausunnon. Lakiesityksen käsittelyä voi seurata täältä.

Lähtökohta jo lausuntovaiheessa oli, että kotona tapahtuvaa toimintaterapiaa voi toteuttaa vain laillistettu toimintaterapeutti, joka on rekisteröitynyt Soteri-rekisteriin. TOI viesti tästä ministeriöön jo lakiesityksen valmisteluvaiheessa ennen virallista lausuntokierrosta. Hallituksen esityksen lausuntopalautteessa on huomioitu TOIn lausuntokierroksella esille nostamia näkökulmia, kuten se, että toimintaterapia perustuu aina toimintaterapeutin tekemään arvioon. Lisäksi lausuntopalautteessa on nostettu esille TOIn esille tuoma huomio siitä, ettei kotitalousvähennyksen laajentamisen tule vaikuttaa hyvinvointialueen kuntoutuspalveluihin.

TOIn mielestä on hyvä asia, että esityksessä on nostettu esille toimintaterapeutin ja fysioterapeutin yhteistyönä asiakkaan kotona toteuttama kuntoutus. Tämä lisää moniammatillisten kuntoutupalvelujen mahdollisuuksia.

– Kaikkiaan hallituksen esitys on kannatettava ja lisää toimintaterapeuttiyrittäjien mahdollisuuksia laajentaa palveluvalikoimaa TOIn puheenjohtaja Kirsi Wikman iloitsee.

Lakiesitys kattaa kaikenikäisille annettavat toimintaterapiapalvelut. Lain on tarkoitus astua voimaan vuoden 2024 alussa.

TOI seuraa lakiesityksen käsittelyä ja tiedottaa jäsenistöä lain sisällöstä tarkemmin myöhemmin.

Yksityinen terveyspalveluala siirtyi sopimuksettomaan tilaan →

Vanhaa työehtosopimusta kuitenkin noudatetaan normaaliin tapaan siihen asti, kunnes uusi sopimus saadaan aikaan.

TOI laati määritelmän toimintaterapeutin suoravastaanotolle →

TOIn määritelmätyö toimintaterapeutin suoravastaanotolle on valmistunut. Määritelmä tekee näkyväksi jo nyt laajasti käytössä olevat toimintamallit toimintaterapiapalvelujen lähetteettömästä käytännöstä.

Soteri-rekisterin käyttöönotto on aiheuttanut hankaluuksia toimintaterapeuttiyrittäjille →

Valvontalain myötä käyttöön tulleen Soteri-rekisterin käyttöönotossa on ollut haasteita alkuvuoden ajan. Haasteita ovat aiheuttaneet sekä jatkuvasti kehitetty Soteri-rekisteri että palvelun ruuhkautuminen. Haasteet ovat näkyneet myös TOIn yrittäjäjäsenpalvelussa.