Kotitalousvähennys laajenemassa kotona annettaviin toimintaterapiapalveluihin

TOI kannattaa uudistusta, mutta sen sisältö vaatii tarkkaa määrittelyä. Muutoksen on tarkoitus tulla voimaan ensi vuodesta alkaen.

Julkaistu 4.9.2023

Maan hallitus suunnittelee kotitalousvähennyksen laajentamista siten, että se koskisi tulevaisuudessa esimerkiksi kotona tapahtuvaa toimintaterapiaa. Uudistusta valmistelee valtiovarainministeriö. TOIn lausunnon aiheesta voit lukea täällä.

TOIn mielestä kaikki toimet, joilla voidaan tukea ja parantaa väestön toimintakykyä, kannattaa ottaa käyttöön. Valmisteilla oleva uudistus voi olla yksi tällainen keino. Samalla se voi avata uusia mahdollisuuksia toimintaterapeuttiyrittäjille.

Hallitusohjelmassa (s. 236) mainitaan kotikuntoutus palvelumuotona kotitalousvähennyksestä puhuttaessa. Haaste on kotikuntoutuksen määritelmä: kotikuntoutusta ei määritellä laissa, eikä se ole käsitteenä yksiselitteinen. TOI on valmistelutyön aikana tuonut esille, että tämän takia on tarkoituksenmukaisempaa puhua kotiin vietävistä kuntoutuspalveluista. Näin verovähennysoikeus kattaisi kaiken kotona tehtävän kuntoutuksen.

Lakiin tulee myös kirjata selkeästi, että vähennyksen saa vain sellaisista kuntoutuspalveluista, jotka on tuottanut Soteri-järjestelmään rekisteröitynyt, laillistettu terveydenhuollon ammattilainen.

– Tämä on aivan olennaista, jotta ihmiset voivat varmistua ostamansa kuntoutuspalvelun laadukkuudesta ja verovähennysoikeus kohdistuu yhteiskunnan näkökulmasta tarkoituksenmukaisesti, TOIn puheenjohtaja Kirsi Wikman toteaa.

Wikman huomauttaa, että kotiin vietävien kuntoutuspalveluiden kotitalousvähennys ei saa myöskään johtaa siihen, että julkisen toimijan velvollisuuksia järjestää ihmisten tarvitsemat kuntoutuspalvelut karsittaisiin nykyisestä.

– Tämä lisäisi entisestään ihmisten välistä eriarvoistumiskehitystä, mitä tulee oikea-aikaiseen kuntoutukseen pääsyyn. Siihen meillä ei ole yhteiskuntana varaa.

TOI seuraa ja vaikuttaa uudistuksen valmistelutyöhön aktiivisesti.

Muokattu 27.9.2023: Lisätty linkki TOIn kotitalousvähennystä koskevaan lausuntoon.

Lisätiedot:
Kirsi Wikman, TOIn puheenjohtaja

Yksityinen terveyspalveluala neuvottelee seuraavan kerran 24.5. →

Terveyspalvelualan Unionin työehtosopimusneuvotteluja jatkettiin valtakunnansovittelijan toimistossa torstaina 16.5. Seuraavan kerran neuvottelut jatkuvat perjantaina 24.5.

Yksityisen terveyspalvelualan työehtosopimusneuvottelut jatkuvat valtakunnansovittelijan johdolla →

Yksityistä terveyspalvelualaa edustava Terveyspalvelualan Unioni on hakenut vapaaehtoista sovittelua pitkittyneeseen työehtosopimusneuvottelutilanteeseen.

Tehotunti: Soterin liitteet haltuun! →

Yrittäjä, aiheuttavatko Soterin liitteet päänvaivaa? Tule mukaan käymään läpi Soteriin liittyvien liitteiden sisältöä TOIn yrittäjyysasiantuntijan Sara Kiskolan kanssa. Kolme keskenään samansisältöistä tapaamista järjestetään touko-kesäkuussa 21.5., 30.5. ja 6.6.