Usein kysyttyä hyvinvointialueista: Mitä tehdä, jos palkkaa ei näy palkkapäivänä?

Hyvinvointialueet aloittivat toimintansa vuoden alussa, ja julkisuudessa on puitu viime viikkoina uusien organisaatioiden palkanmaksuun liittyviä epävarmuuksia. Työnantajat ovat rauhoitelleet tilannetta ja vakuuttaneet, että järjestelmiä on testattu ja todettu toimiviksi. Tämän viikon perjantaina järjestelmät menevät ensimmäiseen todelliseen testiin, kun hyvinvointialueiden ensimmäiset palkat tulevat maksuun.

Julkaistu 12.1.2023

Haluamme luottaa siihen, että järjestelmät toimivat niin kuin niiden pitää. Jos palkkapäiväsi on 15. päivä ja tämän viikon perjantaina et kuitenkaan ole saanut palkkaasi, toimi seuraavalla tavalla:

1. Ole yhteydessä palkanlaskentaan.

1. Jos et saa palkanlaskentaa kiinni tai asia ei muutoin selviä sitä kautta, ota yhteys esihenkilöösi ja selvitä, miten tilanteessa tulee toimia. Huomaathan, että työpaikoilla voi jo olla olemassa ohjeet tilanteen varalta.

1. Jos asia ei selviä paikallisesti työpaikallasi, käänny oman luottamusmiehesi puoleen.

1. Jos mikään edellisistä ei tuota tulosta, ota yhteyttä ammattiliittoosi. Toimintaterapeuttiliitto auttaa jäseniään myös palkanmaksuun liittyvissä ongelmissa.

Vaikka saisitkin palkkasi ajallaan, tarkasta palkkanauhasi ja varmista, että sen sisältö on oikein ja olet saanut kaiken sinulle kuuluvan.

Lisätiedot:
Markus Okkola, Toimintaterapeuttiliiton juristi
markus.okkola@toimintaterapeuttiliitto.fi
p. 0401971797

Yrittäjä hyvinvointialueen palveluntuottajana | Webinaari 25.1. →

Oletko toiminut sairaanhoitopiirien tai kaupunkien ostopalveluissa? Oletko jatkamassa palveluntuottajana hyvinvointialueella, tai oletko aikeissa aloittaa yhteistyön hyvinvointialueen kanssa? Mitä tulee ainakin tietää tai ottaa huomioon, kun hyvinvointialueet ovat aloittaneet? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin saat vastauksen tässä webinaarista.

TOI-lehti | Ennen kaikkea toimintaterapeutti →

Vuoden toimintaterapeutti 2022 Piia Niilola työskentelee digituen erityisasiantuntijana valtiolla. Toimintaterapeutin osaamisesta on suuri hyöty arjen palveluiden kehittämisen aitiopaikalla. Helsinkiläinen Niilola kannustaa jokaista toimintaterapeuttia seuraamaan omaa intohimoaan ennakkoluulottomasti, sillä ammatillinen polku voi kulkea moneen suuntaan.

Infowebinaari 25.1. | Kuntoutusalan työehdot hyvinvointialueilla →

Toimintaterapeuttiliiton ja Suomen Fysioterapeuttien yhteisten infowebinaarien sarja jatkuu jälleen 25.1. Tammikuussa webinaarin teema on juuri toimintansa aloittaneet hyvinvointialueet ja niiden alaisuudessa työskenteleminen.