Usein kysyttyä hyvinvointialueista: Mitä tehdä, jos palkkaa ei näy palkkapäivänä?

Hyvinvointialueet aloittivat toimintansa vuoden alussa, ja julkisuudessa on puitu viime viikkoina uusien organisaatioiden palkanmaksuun liittyviä epävarmuuksia. Työnantajat ovat rauhoitelleet tilannetta ja vakuuttaneet, että järjestelmiä on testattu ja todettu toimiviksi. Tämän viikon perjantaina järjestelmät menevät ensimmäiseen todelliseen testiin, kun hyvinvointialueiden ensimmäiset palkat tulevat maksuun.

Julkaistu 12.1.2023

Haluamme luottaa siihen, että järjestelmät toimivat niin kuin niiden pitää. Jos palkkapäiväsi on 15. päivä ja tämän viikon perjantaina et kuitenkaan ole saanut palkkaasi, toimi seuraavalla tavalla:

1. Ole yhteydessä palkanlaskentaan.

1. Jos et saa palkanlaskentaa kiinni tai asia ei muutoin selviä sitä kautta, ota yhteys esihenkilöösi ja selvitä, miten tilanteessa tulee toimia. Huomaathan, että työpaikoilla voi jo olla olemassa ohjeet tilanteen varalta.

1. Jos asia ei selviä paikallisesti työpaikallasi, käänny oman luottamusmiehesi puoleen.

1. Jos mikään edellisistä ei tuota tulosta, ota yhteyttä ammattiliittoosi. Toimintaterapeuttiliitto auttaa jäseniään myös palkanmaksuun liittyvissä ongelmissa.

Vaikka saisitkin palkkasi ajallaan, tarkasta palkkanauhasi ja varmista, että sen sisältö on oikein ja olet saanut kaiken sinulle kuuluvan.

Lisätiedot:
Markus Okkola, Toimintaterapeuttiliiton juristi
markus.okkola@toimintaterapeuttiliitto.fi
p. 0401971797

JUKO | Valtiolla edessä yt-suma – katso, lue ja kuuntele, miten tilannetta kommentoi JUKOn neuvottelupäällikkö Minna Salminen →

– Tuhansien virkamiesten vähentäminen käytännössä muutaman kuukauden valmisteluajalla ei onnistu hyvän hallinnon mukaisesti. Huonolla hallinnolla ehkä, jos hallitus niin tahtoo, arvioi JUKOn valtiosektorin neuvottelupäällikkö Minna Salminen.

Toimintaterapeuttiliitto: Kehysriihen säästöt heijastuvat toimintaterapian asiakkaisiin lumipalloilmiön tavoin →

Maan hallituksen kehysriihineuvottelut päättyivät viime tiistaina. Julkisuuteen tulleiden tietojen perusteella hyvinvointialueiden rahoitusta ja palveluita leikataan merkittävästi. TOI katsoo, että päätökset vaikuttavat toteutuessaan ainakin välillisesti myös toimintaterapiapalveluihin, sillä ne todennäköisesti heikentävät asiakkaiden toimintakykyä.

Sote-sopimuksen iltakahvit 22.4. klo 17-18 →

Oletko yhtenä kysymysmerkkinä sote-sopimuksen äärellä? Tule ensi maanantaina 22.4. klo 17-18 etänä järjestettävään TOIn iltakahvitilaisuuteen kysymään mieltäsi pohdituttavat kysymykset!