Kannanotot ja lausunnot

Toimintaterapeuttiliitto: Kehysriihen säästöt heijastuvat toimintaterapian asiakkaisiin lumipalloilmiön tavoin

Maan hallituksen kehysriihineuvottelut päättyivät viime tiistaina. Julkisuuteen tulleiden tietojen perusteella hyvinvointialueiden rahoitusta ja palveluita leikataan merkittävästi. TOI katsoo, että päätökset vaikuttavat toteutuessaan ainakin välillisesti myös toimintaterapiapalveluihin, sillä ne todennäköisesti heikentävät asiakkaiden toimintakykyä.

Julkaistu 23.4.2024

Kuva: Teemu Toikka

Toimintaterapian asiakkaat käyttävät usein myös monia muita sote-palveluja. Tämän vuoksi muihin palveluihin kohdistuvat säästöt vaikuttavat välillisesti myös toimintaterapiaan ja toimintaterapian asiakkaiden toimintakykyyn. Kyseessä on lumipalloilmiö, TOIn puheenjohtaja Kirsi Wikman varoittaa.

– Jos muut sote-palvelut eivät toimi tai niitä ei saa, se vaikuttaa suoraan ihmisen toimintakykyyn. Toimintakyky heikentyy, jos elämästä ja arjesta tulee selviytymistä.

Hyvinvointialueet ympäri Suomen ovat jo aloittaneet toimintaterapiaan pääsyä koskevien käytäntöjen yhdenmukaistamisen.

– Toimintaterapiapalvelujen lakisääteisyyttä tulkitaan eri puolilla Suomea eri tavoin. Paikoin on käyty keskusteluja jopa siitä, mitä toimintaterapiakäynnin sisältöön kuuluu ja minkä mittaisia käynnit voivat olla. Nyt sovittujen säästöjen toteutuessa on riski, että oikea-aikaisen toimintaterapian toteutuminen vaarantuu entisestään, Wikman toteaa.

Kehysriihessä sovittiin myös, että hoitotakuu pitenee jälleen kolmeen kuukauteen. TOI suhtautuu tähän hyvin kriittisesti. Mikäli hoitotakuu pitenee, asiakkaiden toimintakyvyn ongelmat voivat pahentua merkittävästi. Oikea-aikainen toimintaterapiaan pääsy on monilla alueilla jo nyt ongelma. Toimintaterapian suoravastaanotto kuuluu tällä hetkellä 14 päivän hoitotakuun piiriin.

– Hoitotakuulainsäädännön uudistamisessa kyse oli perusterveydenhuollon palvelujen parantamisesta. Nyt viesti on se, että palveluja ei tulisi kehittää. Kuntoutuksessa kuten toimintaterapiassa keskeistä on oikea-aikaisuus, joka kehysriihen päätöksellä vaarantuu, Wikman kritisoi.

Lisäksi sosiaali- ja terveysalan järjestöihin kohdistuvat leikkaukset voivat koskea suoraan niitä toimintaterapeutteja, jotka työskentelevät kolmannen sektorin järjestöissä. Leikkaukset todennäköisesti heikentävät mahdollisuuksia hyödyntää toimintaterapian asiantuntemusta matalan kynnyksen palveluissa.

Leikkaukset vaikuttavat merkittävästi asiakkaiden arkeen

Kehysriihessä sovittiin muun muassa sosiaalihuoltoon 100 miljoonan euron leikkaukset. Samalla myös esimerkiksi lääkkeiden vuosiomavastuuosuus nousee 70 euroon ja erikoissairaanhoidon käyntimaksuihin ehdotetaan korotusta. TOI on huolissaan siitä, miten eri aloille kohdistuvat leikkaukset vaikuttavat asiakkaiden toimintakykyyn ja kuntoutumiseen.

– Kun rahat ovat vähissä, asiakas joutuu valitsemaan, mihin hänellä on varaa. Tällöin tingitään helposti myös kuntoutuspalveluista. Myös taloudelliset huolet itsessään heikentävät toimintakykyä, Wikman muistuttaa.

TOI painottaa, että kansalaisilla on oikeus osallistua yhteiskuntaan ja itselleen merkitykselliseen toimintaan. Osallistumisen mahdollistamiseksi tarvitaan myös toimivaa palvelujärjestelmää.

Kirsi Wikman, TOIn puheenjohtaja

Yksityinen terveyspalveluala siirtyi sopimuksettomaan tilaan →

Vanhaa työehtosopimusta kuitenkin noudatetaan normaaliin tapaan siihen asti, kunnes uusi sopimus saadaan aikaan.

TOI laati määritelmän toimintaterapeutin suoravastaanotolle →

TOIn määritelmätyö toimintaterapeutin suoravastaanotolle on valmistunut. Määritelmä tekee näkyväksi jo nyt laajasti käytössä olevat toimintamallit toimintaterapiapalvelujen lähetteettömästä käytännöstä.