Uusi valvontalaki astuu voimaan vuodenvaihteen jälkeen

Jatkossa palvelutuotannon aloittaminen on mahdollista vasta, kun palveluntuottajan ja palveluyksikön rekisteröinnistä on annettu myönteinen päätös. Muistathan AKYn webinaarin aiheesta 11.1.2024.

Julkaistu 8.12.2023

Uusi valvontalaki astuu voimaan 1.1.2024. Samalla kumotaan nyt voimassa olevat lait yksityisistä sosiaalipalveluista ja yksityisestä terveydenhuollosta.

Valvontalaki muuttaa nykyisen ilmoitus- ja lupamenettelyn, joka liittyy sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden tuottamisen aloittamiseen. Jatkossa palvelutuotannon aloittaminen on mahdollista vasta, kun palveluntuottajan ja palveluyksikön rekisteröinnistä on annettu myönteinen päätös.

Jo olemassa olevat yritykset siirtyvät Soteri-rekisteriin automaattisesti. Jatkossa kaikkia palveluntuottajia, myös ammatinharjoittajia, koskevasta omavalvonnan velvollisuudesta voit lukea marraskuussa ilmestyneestä yrittäjien jäsenkirjeestä.

Yrittäjä tai yritystoiminnan aloittamista suunnitteleva TOIn jäsen: muistathan tulla 11.1.2024 klo 16-18 kuulolle Akavalaisten yrittäjien AKYn webinaariin, jossa aiheena on valvontalaki ja Soteri-rekisteri. Tapahtumalinkin saat 5.12. lähetetystä TOIn jäsenkirjeestä.

Toimintaterapeuttiliiton toiminnanjohtajaksi on valittu Tove Lassenius →

Lassenius aloittaa tehtävässä kesäkuussa. Päätöksen toiminnanjohtajan valinnasta teki liiton hallitus.

Yksityinen terveyspalveluala siirtyi sopimuksettomaan tilaan →

Vanhaa työehtosopimusta kuitenkin noudatetaan normaaliin tapaan siihen asti, kunnes uusi sopimus saadaan aikaan.

TOI laati määritelmän toimintaterapeutin suoravastaanotolle →

TOIn määritelmätyö toimintaterapeutin suoravastaanotolle on valmistunut. Määritelmä tekee näkyväksi jo nyt laajasti käytössä olevat toimintamallit toimintaterapiapalvelujen lähetteettömästä käytännöstä.