Yksityisen sosiaalipalvelualan sovittelu jatkuu

Yksityisen sosiaalipalvelualan sovittelua jatkettiin tiistaina 30.5., mutta ratkaisua ei syntynyt.

Julkaistu 31.5.2023

Tämä tarkoittaa, että ennalta ilmoitetut lakot lastensuojelussa sekä yksityisessä varhaiskasvatuksessa alkavat tänään keskiviikkona 31.5.2023. Tehostetutussa palveluasumisessa lakot alkavat torstaina 1.6.2023.

Työnantajapuolta edustava Hali ry oli tehnyt tarjouksen, jossa korotukset olisivat olleet kahdessa ja puolessa vuodessa 11,2 prosenttia. Työntekijäpuoli ei hyväksynyt ehdotusta, joten sovittelu päättyi tuloksettomana. Osapuolet tapaavat seuraavan kerran sovittelijan luona heti lakkojen jälkeen maanantaina 5.6.2023.

TOIn jäsenet tekevät lakon aikana töitä samaan tapaan kuin ennenkin. On tärkeää muistaa, että lakon aikana ei tule tehdä mitään lakon piiriin kuuluvia työtehtäviä, vaan vain tavanomaiset työtehtävänsä. Tämä pätee myös silloin, kun et kuulu lakossa olevaan ammattiliittoon. Lakon piiriin kuulumattoman töiden tilapäinen laajentaminen lakonalaisen työn hoitamiseksi ei ole mahdollista. Mikäli työnantaja yrittää tällaista tehdä, olethan yhteydessä Toimintaterapeuttiliiton juristiin Markus Okkolaan.

Lue myös: Yksityinen sosiaalipalveluala sopimuksettomassa tilassa

Soteri-rekisterin käyttöönotto on aiheuttanut hankaluuksia toimintaterapeuttiyrittäjille →

Valvontalain myötä käyttöön tulleen Soteri-rekisterin käyttöönotossa on ollut haasteita alkuvuoden ajan. Haasteita ovat aiheuttaneet sekä jatkuvasti kehitetty Soteri-rekisteri että palvelun ruuhkautuminen. Haasteet ovat näkyneet myös TOIn yrittäjäjäsenpalvelussa.

COPM-arviointimenetelmän uudistettu 5. painos on julkaistu →

TOI tuki päivitystyötä ja käännätti uudistetun arviointilomakkeen ja ohjeen suomeksi. Uudistettu arviointimenetelmä on nyt ostettavissa.

Infowebinaari 7.5.2024 | TPTES – yksityisen terveyspalvelualan työehtosopimus →

TOIn ja Suomen Fysioterapeuttien yhteisessä Kuntoutusalan infowebinaarissa 7.5.2024 klo 17-18 käsitellään muun muassa sitä, mitä TPTES sisältää, ketä se sitoo sekä ajankohtaista neuvottelutilannetta.