Toimintaterapeuttien suoravastaanotto kiristyvän hoitotakuun piiriin

Pitkäjänteinen vaikuttamistyö tuottaa tulosta, sillä STM:n tuoreen ohjeistuksen mukaan toimintaterapeuttien suoravastaanotto kuuluu tiukentuvan hoitotakuun piiriin.

Julkaistu 22.8.2023

TOI julkaisi kesäkuussa uutisen, jonka mukaan 1.9.2023 tiukentuva kiireettömän perusterveydenhuollon hoitotakuulainsäädäntö on toimintaterapian osalta tulkinnanvarainen. Lain soveltamisesta saatiin uutta tietoa heinäkuussa, kun STM julkaisi palveluiden järjestäjille suunnatun ohjekirjeen. Se tarkentaa lain tulkintaan liittyviä kysymyksiä. Ohjekirjeestä (s. 10) käy ilmi, että TOIn sitkeä vaikuttamistyö on tuottanut tulosta: sen mukaan toimintaterapeuttien suoravastaanotto kuuluu tiukentuvan 14 vuorokauden hoitotakuun piiriin.

Vaikuttamistyön tulos on tärkeä toimintaterapeuteille. Sen myötä kuntoutuksessa käytössä olevat matalan kynnyksen lähetteettömät palvelut ovat tasa-arvoisia keskenään riippumatta siitä, mikä ammattiryhmä niitä tuottaa.

Lue lisää aiheesta TOIn puheenjohtajan Kirsi Wikmanin 21.8. julkaistusta blogikirjoituksesta.

Yksityinen terveyspalveluala neuvottelee seuraavan kerran 24.5. →

Terveyspalvelualan Unionin työehtosopimusneuvotteluja jatkettiin valtakunnansovittelijan toimistossa torstaina 16.5. Seuraavan kerran neuvottelut jatkuvat perjantaina 24.5.

Yksityisen terveyspalvelualan työehtosopimusneuvottelut jatkuvat valtakunnansovittelijan johdolla →

Yksityistä terveyspalvelualaa edustava Terveyspalvelualan Unioni on hakenut vapaaehtoista sovittelua pitkittyneeseen työehtosopimusneuvottelutilanteeseen.

Tehotunti: Soterin liitteet haltuun! →

Yrittäjä, aiheuttavatko Soterin liitteet päänvaivaa? Tule mukaan käymään läpi Soteriin liittyvien liitteiden sisältöä TOIn yrittäjyysasiantuntijan Sara Kiskolan kanssa. Kolme keskenään samansisältöistä tapaamista järjestetään touko-kesäkuussa 21.5., 30.5. ja 6.6.