TOImintaterapeutti-lehti

TOImintaterapeutti-lehti | Instagramin Toimintaterapeutit-tilin perustajille Vuoden toimintaterapiateko 2023 -kunniamaininta

Toimintaterapeutit Hanni Hyytiäinen ja Anni Vuorinen ylläpitävät Toimintaterapeutit-Instagram-tiliä, joka sai Toimintaterapeuttiliiton Vuoden toimintaterapiateko 2023 -kunniamaininnan. Tilin tavoitteena on tuoda alaa ja ammattikuntaa myönteisesti suuren yleisön tietoon.

Julkaistu 24.11.2023

Hanni Hyytiäinen ja Anni Vuorinen sanovat, että heidän kummankin ”lusikka on sopassa”: molemmat tekevät videoita ja kuvia ja kirjoittavat Instagramin Toimintaterapeutit-tilille. Vuoden toimintaterapiateko 2023 -kunniamainintaa he arvostavat etenkin siksi, että sen myöntävät heidän oman alansa ammattilaiset.

”Jos saisin 5 minuuttia lisää elinaikaa aina kun joku kysyy, mitä toimintaterapia on – eläisin ikuisesti!”

Näillä sanoilla Hanni Hyytiäinen ja Anni Vuorinen starttasivat runsas vuosi sitten Toimintaterapeutit-Instagram-tilinsä. Hyytiäinen oli juuri valmistunut toimintaterapeutiksi ja Vuorinen viimeisteli alan opintojaan.

Hyytiäinen ihmetteli kerran heidän tavatessaan ääneen, miksi kaikki eivät tiedä, mitä toimintaterapia on, vaikka ala ja ammatti ovat aivan mahtavia. Vuorinen totesi, että hän haluaisi perustaa sosiaalisen median tilin, joka tekisi toimintaterapiaa tunnetuksi.

– Siitä se lähti. Marraskuussa 2022 aloimme julkaista säännöllisesti Instagramissa Toimintaterapeutit-tilillä ja myös seurata muita. Somessa vuorovaikutus on olennainen osa tilin ylläpitoa eli haluamme aina myös vastata kommentteihin, kysymyksiin ja viesteihin, Hyytiäinen ja Vuorinen sanovat.

Kaksikon tili koukutti seuraajat nopeasti: reilun vuoden kuluttua, marraskuussa 2023, joukko oli jo yli 38 000:n suuruinen. Ja lisää seuraajia tulee koko ajan.

Julkisuutta toimintaterapialle, ei itselle

Toimintaterapeutit-tilin suosituimpia videoita on katsottu 700–800 000 kertaa, eikä niitä ole levitetty mainosrahalla. Hyytiäinen ja Vuorinen eivät kuitenkaan tee postauksiaan numeroiden kiilto silmissä vaan mielessään yksi johtotähti: tieto toimintaterapian hienoista vaikutuksista on saatava leviämään.

He toimivat somevaikuttajina päivätöidensä ohessa, mutta omasta työstään tai elämästään he eivät postaile. He korostavatkin, että eivät kaipaa julkisuutta itselleen, vaan toimintaterapialle.

– Kuulemme asiakastyössä päivittäin kysymyksen, mitä toimintaterapia on. Kaipasimme itse tiliä, joka välittää toimintaterapiasta tietoa helposti ymmärrettävässä muodossa, Vuorinen sanoo.

Hyytiäinen kuvailee, että heillä on toimintaterapeutteina omanlaisensa tapa katsoa jokapäiväisiä toimintoja.

– Postauksissamme haluamme antaa muillekin mahdollisuuksia nähdä arjen tilanteita uusin silmin ja jättää jokaisen omalle pohdinnalle tilaa.

Suosio kertoo toimintaterapian tarpeesta

Asioiden uusin silmin näkemiseen viritti vaikkapa se postaus, joka kannusti tarjoamaan lapselle mandariinin kokonaisena eikä valmiiksi viipaloituna: ”Hienomotoristen taitojen opettelu ei aina vaadi kynää tai muovailuvahaa, vaan niitä voidaan kehittää hyvin arkisissa tilanteissa.”

Joskus videolla esitellään keinoja, kuinka opetella eroon liiallisesta miellyttämisestä tai näytetään, miten työmuistin kuormittuminen voi arjessa näyttäytyä. Aiheista on runsaudenpulaa, eikä asioita käsitellä sormi pystyssä opettaen vaan rennosti arkikielellä. Olennaista on käyttää kieltä ja käsitteitä, jotka kaikki ymmärtävät.

– Saamme jatkuvasti hienoa palautetta siitä, että postaukset tuottavat uusia oivalluksia ja uutta tietoa. Opimme itse valtavasti tätä tehdessämme. Jokaisen postauksen takaa löytyy perusteellista taustatyötä ja faktojen tarkistamista. Pystymme esittämään asiat yksinkertaisesti vain, jos olemme itse sisäistäneet ne, Hyytiäinen sanoo.

Tilin suosio kertoo, että sille oli tilausta.

– Se taas kertoo, että toimintaterapiaa ja toimintaterapeutteja tarvitaan. Kun tieto toimintaterapiasta lisääntyy, lisääntyy myös ymmärrys siitä, milloin kannattaa hakeutua toimintaterapeutin vastaanotolle, lähettää lapsi arvioon tai hakea muuta tukea, Vuorinen toteaa.

Ideoita on jatkuvasti enemmän kuin aikaa

Hyytiäinen ja Vuorinen perustivat Instagram-tilin kylkeen Topterapia.fi-verkkosivun, josta löytyy heidän somessa jakamiaan aineistoja.

– Loimme materiaalipankin, kun seuraajat alkoivat kysellä, mistä aineistoja pystyy lataamaan. Vaikuttaa siltä, että niitä hyödynnetään laajasti eri aloilla, kuten varhaiskasvatuksessa ja kouluissa.

Tulevaisuuden varalle heillä on paljon some-suunnitelmia, joita vielä hiotaan. Aktiivinen sometus vaatii tekijöiltään paljon – etenkin aikaa. Molemmat pienten lasten äidit keskittyvät postailuun yleensä lasten nukkumaanmenon jälkeen iltaisin.

Kaksikko löysi toisensa opiskeluaikana. He asuvat lähekkäin Länsi-Uudellamaalla, ja heidän työtapansa natsaavat hyvin yhteen. Hyytiäinen työskentelee lasten ja nuorten toimintaterapeuttina, ensi vuoden alusta lähtien omalla toiminimellään. Vuorinen on toimintaterapeuttiyrittäjä ja työskentelee pääasiassa lasten kanssa.

– Soittelemme päivittäin, kun ajelemme asiakkaalta toiselle. Yleensä jommankumman tai kummankin mieleen on juolahtanut hyviä videoiden aiheita, ja ideoita on koko ajan enemmän kuin aikaa niiden toteuttamiseen. Aiheiden pitää koskettaa ja kiinnostaa meitä molempia, jotta niistä kannattaa tehdä julkaisuja. Ja postauksia on hyvä tehdä päivittäin. Jos jompikumpi on väsynyt, ehdotamme toisillemme, että pidettäisiinkö välipäivä.

Teksti: Marja Puustinen

Yksityinen terveyspalveluala siirtyi sopimuksettomaan tilaan →

Vanhaa työehtosopimusta kuitenkin noudatetaan normaaliin tapaan siihen asti, kunnes uusi sopimus saadaan aikaan.

TOI laati määritelmän toimintaterapeutin suoravastaanotolle →

TOIn määritelmätyö toimintaterapeutin suoravastaanotolle on valmistunut. Määritelmä tekee näkyväksi jo nyt laajasti käytössä olevat toimintamallit toimintaterapiapalvelujen lähetteettömästä käytännöstä.