UutisetKannanotot ja lausunnot

Aikuiskoulutustuen lakkauttaminen uhkaa pahentaa toimintaterapeuttipulaa

TOI vastustaa hallituksen aikuiskoulutustuen lakkauttamista koskevaa esitystä. TOI painottaa lausunnossaan, että tuen poistaminen voi vähentää toimintaterapeuttikoulutukseen hakeutumista ja siten heikentää toimintaterapiapalvelujen saatavuutta.

Julkaistu 9.1.2024

Maan hallitus suunnittelee lakkauttavansa aikuiskoulutustuen hallitusohjelmakirjauksen mukaisesti. TOI vastustaa hallituksen esitystä, koska tukimuodon tilalle ei ole esitetty korvaavaa järjestelmää, joka mahdollistaisi eri elämäntilanteissa opiskelun.

Kouluttautumisen mahdollisuus eri vaiheessa elämää on tärkeää sekä alalle opiskelevien alanvaihtajien että jatko- ja täydennyskoulutusta suorittavien toimintaterapeuttien näkökulmasta. Tuen poistaminen voi vähentää toimintaterapeuttikoulutukseen hakeutumista ja siten heikentää toimintaterapiapalveluiden saatavuutta. Sekä ensimmäistä korkeakoulututkintoaan suorittavilla että alanvaihtajilla tulee olla tosiasiallinen taloudellinen mahdollisuus opiskella toimintaterapeutiksi.

– Toimintaterapia kuuluu työvoimapula-aloihin, ja toimintaterapeuteista on jo nyt pulaa lähes koko Suomessa. Lisäksi KEVAn ennusteen mukaan lähes 30 prosenttia toimintaterapeuteista eläköityy seuraavan 10 vuoden aikana. Tilanteen ratkaisemiseksi on välttämätöntä sekä lisätä kestävästi alan koulutusmääriä että mahdollistaa eri elämänvaiheissa opiskelu myös taloudellisesti, TOIn puheenjohtaja Kirsi Wikman huomauttaa.

Alanvaihdon ja urakehityksen pitää olla aidosti mahdollista myös jatkossa

TOI on kattojärjestönsä Akavan tavoin avoin aikuiskoulutustuen kehittämiselle. Tuen tilalle ei ole kuitenkaan esitetty korvaavaa tukijärjestelmää, jonka avulla eri elämäntilanteissa opiskeleminen olisi aidosti mahdollista myös jatkossa.

Yhä useampi toimintaterapeuttiopiskelija on alanvaihtaja. Esimerkiksi vuonna 2022 monella toimintaterapeutiksi valmistuneella oli taustallaan jokin ammatillinen tutkinto tai AMK- tai yliopisto-opinnot toiselta alalta.

– Tämä tarkoittaa myös sitä, että toimintaterapeuttiopiskelijoilla on vaihtelevia elämäntilanteita, joissa lainapainotteinen opintotuki ei välttämättä ole realistinen vaihtoehto opiskelun rahoittamiseen, TOIn kehittämisasiantuntija Eva Paakkanen painottaa.

Tuen lakkauttaminen vaikuttaisi paitsi alalle hakeutuviin myös jo alalla oleviin toimintaterapeutteihin.

– Toimintaterapia-alan veto- ja pitovoiman näkökulmasta on kriittistä, että kuntoutusalan asiantuntijoilla kuten toimintaterapeuteilla on mahdollisuus urakehitykseen ja jatkokouluttautumiseen. Tämä vaatii yksilöiden taloudellista tukemista opintojen aikana, Paakkanen muistuttaa.

Lakkauttaminen osuu erityisesti naisiin

Esitysluonnoksen yhdenvertaisuutta ja sukupuolten tasa-arvoa tarkastelevassa luvussa todetaan, että aikuiskoulutustuki on muodostunut merkittäväksi osaksi erityisesti julkisen sektorin jatko- ja täydennyskoulutuksen urapolkuja. Samassa yhteydessä todetaan, että tuen lakkauttaminen osuu enemmän naisiin kuin miehiin. Koska toimintaterapia on naisvaltainen ala, kohdistuu aikuiskoulutustuen lakkauttaminen käytännössä myös toimintaterapiaan alana.

Esitysluonnoksessa ei esitetä ratkaisuja, joilla puututtaisiin tuen lakkauttamisen eriarvoistaviin vaikutuksiin.

– Pidämme esitysluonnoksen vaikutusten arviointia puutteellisena. Esitykseen tulisi lisätä realistinen arvio siitä, mitä tuen lakkauttaminen tarkoittaa naisten ja naisvaltaisten alojen näkökulmasta, mitä tulee työvoiman veto- ja pitovoimaan sekä kouluttautumiseen, Wikman toteaa.

Lisätiedot:
Kirsi Wikman, TOIn puheenjohtaja

Yksityinen terveyspalveluala siirtyi sopimuksettomaan tilaan →

Vanhaa työehtosopimusta kuitenkin noudatetaan normaaliin tapaan siihen asti, kunnes uusi sopimus saadaan aikaan.

TOI laati määritelmän toimintaterapeutin suoravastaanotolle →

TOIn määritelmätyö toimintaterapeutin suoravastaanotolle on valmistunut. Määritelmä tekee näkyväksi jo nyt laajasti käytössä olevat toimintamallit toimintaterapiapalvelujen lähetteettömästä käytännöstä.

Soteri-rekisterin käyttöönotto on aiheuttanut hankaluuksia toimintaterapeuttiyrittäjille →

Valvontalain myötä käyttöön tulleen Soteri-rekisterin käyttöönotossa on ollut haasteita alkuvuoden ajan. Haasteita ovat aiheuttaneet sekä jatkuvasti kehitetty Soteri-rekisteri että palvelun ruuhkautuminen. Haasteet ovat näkyneet myös TOIn yrittäjäjäsenpalvelussa.