Kiireettömän hoidon hoitotakuu säilyy 14 vuorokaudessa

Maan hallitus esitti lain vahvistamista eilen torstaina. Tasavallan presidentin on tarkoitus vahvistaa laki perjantaina 15.12.

Julkaistu 15.12.2023

Syyskuussa 2023 voimaan astunut 14 vuorokauden hoitotakuu koskee kiireetöntä perusterveydenhuollon hoitoa, jossa on kyse sairastumisesta, vammasta, pitkäaikaissairauden vaikeutumisesta, uusista oireista tai toimintakyvyn alenemisesta. Hoitotakuu koskee sekä fyysisiä että psyykkisiä terveysongelmia, jotka koskevat yleislääketieteen alaa. 14 vuorokauden hoitotakuu koskee myös toimintaterapeutin suoravastaanottoa.

Kiireettömän hoidon hoitotakuu säilyy eduskunnan hyväksymien lakimuutosten myötä 14 vuorokauden mittaisena myös jatkossa. Jos lakimuutoksia ei olisi tehty, hoitotakuu olisi kiristynyt 1.11.2024 seitsemään vuorokauteen.

Lakimuutoksen taustalla ovat erityisesti haasteet, jotka liittyvät terveydenhuollon henkilöstön saatavuuteen.

Lakimuutoksen tavoite on varmistaa kiireettömään hoitoon pääsy kohtuullisessa ajassa julkisen terveydenhuollon piirissä, mutta samalla parantaa palveluntarjoajien mahdollisuuksia tarjota palvelut laissa säädetyssä enimmäisajassa.

Eduskunta on edellyttänyt vastauksessaan hallituksen esitykseen, että valtioneuvosto seuraa 14 päivän hoitoon pääsyn enimmäisajan toteutumista perusterveydenhuollossa ja edistää sen toteutumiseksi vaikuttavien menetelmien käyttämistä kaikilla hyvinvointialueilla.

Yksityinen terveyspalveluala siirtyi sopimuksettomaan tilaan →

Vanhaa työehtosopimusta kuitenkin noudatetaan normaaliin tapaan siihen asti, kunnes uusi sopimus saadaan aikaan.

Soteri-rekisterin käyttöönotto on aiheuttanut hankaluuksia toimintaterapeuttiyrittäjille →

Valvontalain myötä käyttöön tulleen Soteri-rekisterin käyttöönotossa on ollut haasteita alkuvuoden ajan. Haasteita ovat aiheuttaneet sekä jatkuvasti kehitetty Soteri-rekisteri että palvelun ruuhkautuminen. Haasteet ovat näkyneet myös TOIn yrittäjäjäsenpalvelussa.

COPM-arviointimenetelmän uudistettu 5. painos on julkaistu →

TOI tuki päivitystyötä ja käännätti uudistetun arviointilomakkeen ja ohjeen suomeksi. Uudistettu arviointimenetelmä on nyt ostettavissa.