Toimintaterapeuttiliiton puheenjohtajaksi valittiin Kirsi Wikman

Suomen Toimintaterapeuttiliiton uusi puheenjohtaja on toimintaterapeutti (AMK) Kirsi Wikman. 40-vuotias Wikman on kotoisin Lempäälästä. Puheenjohtajan valitsi liiton kevätkokous tiistaina 25.4.

Julkaistu 25.4.2023

– Ammattiliittojen merkitys on ratkaisevan tärkeä koko yhteiskuntamme tulevaisuuden kannalta, ja toimintaterapeuttien ammattiliittona TOIn tulee olla jatkossa entistäkin vahvempi ja näkyvämpi vaikuttaja ja ammattiryhmän edunvalvoja. Tämä tavoite mielessä lähdemme jatkamaan työskentelyä yhdessä TOIn hallituksen, jäsenistön ja toimiston kanssa, Wikman toteaa.

Wikman on toiminut TOIn varapuheenjohtajana vuodesta 2021 asti ja väliaikaisena puheenjohtajana vuoden 2023 alusta alkaen.

Wikmanin mukaan toimintataterapian ja kuntoutuksen pitää näkyä sote-järjestelmän kehittämisessä tulevaisuudessa entistä vahvemmin. Tärkeimmiksi asioiksi TOIlle seuraavien vuosien aikana Wikman nimeää alan palkkakehitykseen ja työhyvinvointiin vaikuttamisen, toimintaterapeuttien asemaan vaikuttamisen erityisesti hyvinvointialueilla sekä alan jatkokoulutusmahdollisuuksien parantamisen.

– Näiden ja muiden tavoitteiden saavuttamiseksi tarvitaan määrätietoisia toimia. Kukaan ei muuta maailmaa yksin, mutta yhdessä jäsentemme kanssa muodostamme TOIssa joukon, joka kykenee edistämään sekä toimintaterapeuttien että kuntoutusta tarvitsevien ihmisten etua ja osoittamaan toimintaterapian yhteiskunnallisen arvon entistäkin selkeämmin, Wikman sanoo.

Wikmanin puheenjohtajakausi alkaa välittömästi ja kestää syyskokoukseen 2025 asti.

Liiton puheenjohtajaksi oli ehdolla Wikmanin lisäksi helsinkiläinen Riikka Rättö. Äänet jakaantuivat äänestyksessä 20-12.

Wikmanin siirryttyä liiton väliaikaisen puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan paikalta puheenjohtajaksi liittokokous valitsi liiton uudeksi varapuheenjohtajaksi Tiina Kiesin Raisiosta. Varapuheenjohtajan kausi kestää syyskokoukseen 2023.

Yksityinen terveyspalveluala neuvottelee seuraavan kerran 24.5. →

Terveyspalvelualan Unionin työehtosopimusneuvotteluja jatkettiin valtakunnansovittelijan toimistossa torstaina 16.5. Seuraavan kerran neuvottelut jatkuvat perjantaina 24.5.

Yksityisen terveyspalvelualan työehtosopimusneuvottelut jatkuvat valtakunnansovittelijan johdolla →

Yksityistä terveyspalvelualaa edustava Terveyspalvelualan Unioni on hakenut vapaaehtoista sovittelua pitkittyneeseen työehtosopimusneuvottelutilanteeseen.

Tehotunti: Soterin liitteet haltuun! →

Yrittäjä, aiheuttavatko Soterin liitteet päänvaivaa? Tule mukaan käymään läpi Soteriin liittyvien liitteiden sisältöä TOIn yrittäjyysasiantuntijan Sara Kiskolan kanssa. Kolme keskenään samansisältöistä tapaamista järjestetään touko-kesäkuussa 21.5., 30.5. ja 6.6.