Vuoden toimintaterapeutti 2021 on vauvojen toimintaterapian uranuurtaja

Helsinkiläinen Annukka Moilanen on vauvojen toimintaterapian edelläkävijä Suomessa. Kollegat ehdottivat tätä aktiivista alansa kehittäjää ja vaikuttajaa Vuoden 2021 toimintaterapeutiksi.

Julkaistu 27.10.2021

Vuoden toimintaterapeutiksi valittu lasten toimintaterapeutti Annukka Moilanen on keskittynyt viime vuosina vauvaikäisten toimintaterapiaan ja sen kehittämiseen Helsingin kaupungin perhekeskuksessa. Hän on luonut sinne aivan uuden palvelun ja itselleen ainutlaatuisen työnkuvan. Esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Isossa-Britanniassa vauvojen toimintaterapiaa on ollut jo pitkään, mutta kotimaasta Moilanen ei ole vielä kollegoja löytänyt.

– Kysyntää olisi valtavasti. Lähetteiden perusteella aistisäätelyhäiriöisiä lapsia on todella paljon. Lasten ja nuorten mielenterveysongelmat ja keskittymisvaikeudet lisääntyvät koko ajan. Näitä kaikkia voitaisiin ehkäistä, jos vauvojen toimintaterapialle annetaan enemmän resursseja. Se, jos mikä, on varhaista puuttumista – sekä kustannustehokasta että inhimillistä. Yleensä pari kolme käyntikertaa parantaa selvästi perheen elämänlaatua, Moilanen kertoo.

Moilanen on ylpeä ammatistaan, joka on tuonut hänelle 20 vuoden aikana jatkuvasti innostavia haasteita. Viime vuosina hän on myös kiertänyt paljon kouluttamassa, niin toimintaterapeutteja kuin muitakin ammattilaisia. Näin hän tekee alaa näkyväksi ja levittää tietoa toimintaterapian vaikuttavuudesta.

– Onnekseni minulla on ollut esihenkilöitä, jotka ovat kannustaneet tällä tiellä eteenpäin, Moilanen kiittää.

Vuoden toimintaterapeutti 2021 Annukka Moilanen

• Toimintaterapeutti amk, lasten toimintaterapeutti
  • Sensorisen integraation terapeutti
  • Osa-aikainen toimintaterapeutti Helsingin kaupungin perhekeskuksessa ja yrittäjä Pienet sydämellä -yrityksessään
  • Pitää Kaiketonta sydämellä -blogia
  • Kirjoittanut erityisruokavaliokeittokirjan Kaiketon
  • Kuuluu Refluksilapset ry:n perustajiin ja on sen puheenjohtaja
  • Suomen Orofakiaalisen terapian yhdistyksen hallituksen jäsen

Vuoden toimintaterapeutti 2021 julkistettiin kansainvälisenä toimintaterapiapäivänä 27.10.

Lue koko juttu seuraavasta TOImintaterapeutti-lehdestä.

Puheenjohtaja Anu Halonen luopuu tehtävästään vuodenvaihteessa →

Toimintaterapeuttiliiton puheenjohtaja Anu Halonen on päättänyt jättää tehtävänsä vuodenvaihteessa henkilökohtaisista syistä. Halonen jatkaa liiton puheenjohtajana normaalisti 31.12.2022 saakka, ja 1.1.2023 lähtien puheenjohtajaa sijaistaa varapuheenjohtaja Kirsi Wikman. Ylimääräinen liittokokous valitsee uuden puheenjohtajan kevään 2023 aikana.

Vuoden toimintaterapeutti 2022 on digituen erityisasiantuntija Piia Niilola →

Toimintaterapeuttiliitto on myöntänyt Vuoden toimintaterapeutti 2022 -kunniamaininnan helsinkiläiselle Piia Niilolalle. Niilola työskentelee digituen erityisasiantuntijana Digi- ja väestötietovirastossa ja näyttää esimerkillään, että toimintaterapeutin osaamista tarvitaan monilla yhteiskunnan osa-alueilla. Niilola muistuttaa, että ihmislähtöiset digipalvelut ovat myös turvallisuuskysymys.

Sääntömääräinen syyskokous →

Tervetuloa syyskokoukseen! Jos olet kiinnostunut asettumaan ehdolle hallituksen jäseneksi tai varajäseneksi, ole yhteydessä toiminnanjohtajaan!