Vuoden toimintaterapeutti 2021 on vauvojen toimintaterapian uranuurtaja

Helsinkiläinen Annukka Moilanen on vauvojen toimintaterapian edelläkävijä Suomessa. Kollegat ehdottivat tätä aktiivista alansa kehittäjää ja vaikuttajaa Vuoden 2021 toimintaterapeutiksi.

Julkaistu 27.10.2021

Vuoden toimintaterapeutiksi valittu lasten toimintaterapeutti Annukka Moilanen on keskittynyt viime vuosina vauvaikäisten toimintaterapiaan ja sen kehittämiseen Helsingin kaupungin perhekeskuksessa. Hän on luonut sinne aivan uuden palvelun ja itselleen ainutlaatuisen työnkuvan. Esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Isossa-Britanniassa vauvojen toimintaterapiaa on ollut jo pitkään, mutta kotimaasta Moilanen ei ole vielä kollegoja löytänyt.

– Kysyntää olisi valtavasti. Lähetteiden perusteella aistisäätelyhäiriöisiä lapsia on todella paljon. Lasten ja nuorten mielenterveysongelmat ja keskittymisvaikeudet lisääntyvät koko ajan. Näitä kaikkia voitaisiin ehkäistä, jos vauvojen toimintaterapialle annetaan enemmän resursseja. Se, jos mikä, on varhaista puuttumista – sekä kustannustehokasta että inhimillistä. Yleensä pari kolme käyntikertaa parantaa selvästi perheen elämänlaatua, Moilanen kertoo.

Moilanen on ylpeä ammatistaan, joka on tuonut hänelle 20 vuoden aikana jatkuvasti innostavia haasteita. Viime vuosina hän on myös kiertänyt paljon kouluttamassa, niin toimintaterapeutteja kuin muitakin ammattilaisia. Näin hän tekee alaa näkyväksi ja levittää tietoa toimintaterapian vaikuttavuudesta.

– Onnekseni minulla on ollut esihenkilöitä, jotka ovat kannustaneet tällä tiellä eteenpäin, Moilanen kiittää.

Vuoden toimintaterapeutti 2021 Annukka Moilanen

• Toimintaterapeutti amk, lasten toimintaterapeutti
  • Sensorisen integraation terapeutti
  • Osa-aikainen toimintaterapeutti Helsingin kaupungin perhekeskuksessa ja yrittäjä Pienet sydämellä -yrityksessään
  • Pitää Kaiketonta sydämellä -blogia
  • Kirjoittanut erityisruokavaliokeittokirjan Kaiketon
  • Kuuluu Refluksilapset ry:n perustajiin ja on sen puheenjohtaja
  • Suomen Orofakiaalisen terapian yhdistyksen hallituksen jäsen

Vuoden toimintaterapeutti 2021 julkistettiin kansainvälisenä toimintaterapiapäivänä 27.10.

Lue koko juttu seuraavasta TOImintaterapeutti-lehdestä.

Sote-alan ammattihenkilöitä koskeva lainsäädäntö uudistuu – tavoite henkilöstöpulan helpottaminen →

Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöitä koskevan lainsäädännön kokonaisuudistus on käynnistynyt. Säädösmuutoksilla tähdätään alan vakavan henkilöstövajeen ratkaisemiseen muun muassa arvioimalla ammattien sääntelyn tarvetta ja mahdollistamalla henkilöstön joustava työnjako. TOI vaikuttaa aktiivisesti, jotta toimintaterapeuttien asema säilyy jatkossakin säänneltynä ammattina. Tämä on toimintaterapiapalveluissa keskeistä potilas- ja asiakasturvallisuuden näkökulmasta.

JUKO kehysriihestä: Säästöt erityisesti hyvinvointialueilla ja valtiolla vaikuttavat välittömästi kansalaisten lakisääteisiin palveluihin →

Julkinen sektori tarjoaa veroeuroja vastaan lain edellyttämiä palveluja kansalaisille, yrityksille ja yhteisöille ja on siksi vastuussa muun muassa tarjonnan yhdenvertaisuudesta.

Terveyspalvelualan työehtosopimusneuvottelut jatkuivat →

Terveyspalvelualan Unionin ja Hyvinvointiala HALIn väliset työehtosopimusneuvottelut jatkuivat keskiviikkona 10.4.2024. Voimassa oleva sopimuskausi päättyy 30.4.2024.