Vuoden toimintaterapeutti 2021 on vauvojen toimintaterapian uranuurtaja

Helsinkiläinen Annukka Moilanen on vauvojen toimintaterapian edelläkävijä Suomessa. Kollegat ehdottivat tätä aktiivista alansa kehittäjää ja vaikuttajaa Vuoden 2021 toimintaterapeutiksi.

Julkaistu 27.10.2021

Vuoden toimintaterapeutiksi valittu lasten toimintaterapeutti Annukka Moilanen on keskittynyt viime vuosina vauvaikäisten toimintaterapiaan ja sen kehittämiseen Helsingin kaupungin perhekeskuksessa. Hän on luonut sinne aivan uuden palvelun ja itselleen ainutlaatuisen työnkuvan. Esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Isossa-Britanniassa vauvojen toimintaterapiaa on ollut jo pitkään, mutta kotimaasta Moilanen ei ole vielä kollegoja löytänyt.

– Kysyntää olisi valtavasti. Lähetteiden perusteella aistisäätelyhäiriöisiä lapsia on todella paljon. Lasten ja nuorten mielenterveysongelmat ja keskittymisvaikeudet lisääntyvät koko ajan. Näitä kaikkia voitaisiin ehkäistä, jos vauvojen toimintaterapialle annetaan enemmän resursseja. Se, jos mikä, on varhaista puuttumista – sekä kustannustehokasta että inhimillistä. Yleensä pari kolme käyntikertaa parantaa selvästi perheen elämänlaatua, Moilanen kertoo.

Moilanen on ylpeä ammatistaan, joka on tuonut hänelle 20 vuoden aikana jatkuvasti innostavia haasteita. Viime vuosina hän on myös kiertänyt paljon kouluttamassa, niin toimintaterapeutteja kuin muitakin ammattilaisia. Näin hän tekee alaa näkyväksi ja levittää tietoa toimintaterapian vaikuttavuudesta.

– Onnekseni minulla on ollut esihenkilöitä, jotka ovat kannustaneet tällä tiellä eteenpäin, Moilanen kiittää.

Vuoden toimintaterapeutti 2021 Annukka Moilanen

• Toimintaterapeutti amk, lasten toimintaterapeutti
  • Sensorisen integraation terapeutti
  • Osa-aikainen toimintaterapeutti Helsingin kaupungin perhekeskuksessa ja yrittäjä Pienet sydämellä -yrityksessään
  • Pitää Kaiketonta sydämellä -blogia
  • Kirjoittanut erityisruokavaliokeittokirjan Kaiketon
  • Kuuluu Refluksilapset ry:n perustajiin ja on sen puheenjohtaja
  • Suomen Orofakiaalisen terapian yhdistyksen hallituksen jäsen

Vuoden toimintaterapeutti 2021 julkistettiin kansainvälisenä toimintaterapiapäivänä 27.10.

Lue koko juttu seuraavasta TOImintaterapeutti-lehdestä.

Toimintaterapeutit tulee lisätä työterveyshuollossa toimivaksi ammattiryhmäksi →

Toimintaterapeutti on työkyvyn asiantuntija, jonka osaamista voidaan hyödyntää työhön paluun ja toimintakyvyn tukemisessa.

Jäsenkoulutusta marraskuussa →

Maksuton Vahva TOImija -seminaari järjestetään liiton jäsenille 24.11.2021.

Vuoden toimintaterapeutti 2021 on vauvojen toimintaterapian uranuurtaja →