Vuoden toimintaterapeutti 2023 on jyväskyläläinen Terhi Åkerlund

Vuoden toimintaterapeutti Terhi Åkerlund on sinnikkäästi vahvistanut lasten toimintaterapian asemaa Keski-Suomen hyvinvointialueella. Ehdotuksen tehneiden tiimiläisten mukaan Åkerlund mahdollistaa toiminnallaan työyhteisön hyvän yhteishengen, joka näkyy myös ulospäin.

Julkaistu 23.11.2023

Vuoden toimintaterapeutti 2023 Terhi Åkerlund.

Suomen Toimintaterapeuttiliitto on myöntänyt Vuoden toimintaterapeutti 2023 -kunniamaininnan jyväskyläläiselle Terhi Åkerlundille. Hän toimii Keski-Suomen hyvinvointialueen lasten kuntoutuksen palveluvastaavana.

– Terhi on sinnikkäästi tuonut esille toimintaterapeuttien tarpeellisuutta ja merkityksellisyyttä sekä vahvistanut lasten toimintaterapeuttien asemaa Keski-Suomen hyvinvointialueella, kunniamaininnan perusteluissa todetaan.

Keski-Suomen hyvinvointialueen lasten kuntoutuksen tiimiin kuuluu 18 toimintaterapeuttia ja 3 fysioterapeuttia 22 kunnan alueella ja 14 toimipisteestä.

– Uuden palvelualueen laajuus ja moninaisuus vaativat kokonaisuuksien hahmottamista ja erityispiirteiden huomioimista, kun toimintoja yhtenäistetään. Terhi on tuonut aktiivisesti esille lasten toimintaterapeuttien lisätarpeen ylemmälle taholle, ja työntekijöitä on vähitellen saatu palvelualueellemme lisää, perustelut jatkuvat.

Ennen hyvinvointialueiden syntyä Åkerlund työskenteli Jyväskylän kaupungin terveyspalveluissa kuntoutuksen esihenkilönä. Hän osallistui sairaala Novan valmisteluihin ja piti määrätietoisesti lasten toimintaterapeuttien puolia, jotta nämä saisivat tarvitsemansa tilat.

– Muutto uusiin tiloihin alkuvuodesta 2021 oli valtava muutostyö, joka vaati esihenkilöltä ennakkovalmisteluja, perehtymistä, yhteistyötä ja kärsivällisyyttä. Terhin ansiosta työskentelemme tällä hetkellä sairaala Novassa hyvin toimivissa tiloissa erityistason työntekijöiden rinnalla, ehdotuksen tehneet tiimiläiset kertovat.

Työyhteisön hyvä yhteishenki huokuu myös ulospäin

Åkerlund on paitsi määrätietoinen toimintaterapian puolestapuhuja, myös helposti lähestyttävä ja positiivinen esihenkilö. Hän kannustaa tiimiläisiään työn kehittämiseen, osaamisen vahvistamiseen ja luottaa työntekijöihin.

– Terhi on omalla toiminnallaan mahdollistanut työyhteisön hyvän yhteishengen, joka on näkynyt ulospäin muun muassa opiskelijoille ja sijaisille, kunniamaininnan perusteluissa todetaan.

– Hän huolehtii työntekijöiden jaksamisesta ja työhyvinvoinnista ja kysyy kohdatessa ”mitä sulle kuuluu, kuinka voit?

Toimintaterapeuttiliitto valitsi Vuoden toimintaterapeutin tänä vuonna 30:n kerran.

Lue Terhi Åkerlundin haastattelu huomenna perjantaina TOIn nettisivuilta!

Yksityinen terveyspalveluala siirtyi sopimuksettomaan tilaan →

Vanhaa työehtosopimusta kuitenkin noudatetaan normaaliin tapaan siihen asti, kunnes uusi sopimus saadaan aikaan.

TOI laati määritelmän toimintaterapeutin suoravastaanotolle →

TOIn määritelmätyö toimintaterapeutin suoravastaanotolle on valmistunut. Määritelmä tekee näkyväksi jo nyt laajasti käytössä olevat toimintamallit toimintaterapiapalvelujen lähetteettömästä käytännöstä.

Soteri-rekisterin käyttöönotto on aiheuttanut hankaluuksia toimintaterapeuttiyrittäjille →

Valvontalain myötä käyttöön tulleen Soteri-rekisterin käyttöönotossa on ollut haasteita alkuvuoden ajan. Haasteita ovat aiheuttaneet sekä jatkuvasti kehitetty Soteri-rekisteri että palvelun ruuhkautuminen. Haasteet ovat näkyneet myös TOIn yrittäjäjäsenpalvelussa.