Työehtosopimukset

Neuvottelemme toimintaterapeuttien työsuhteen ehdot jäsentemme puolesta.

Työehtosopimukset

Työehtosopimuksissa määritellään toimintaterapeuttien työsuhteen ehdot, kuten lomat, perhevapaat, sairauslomakäytännöt ja palkkaus. Neuvottelemme jäsentemme työsuhteen ehdoista työehtosopimusneuvotteluissa yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa. Työehtosopimukset mahdollistavat mm. sen, että sinun ei itse tarvitse itse neuvotella kaikkia oman työsuhteesi ehtoja suoraan työnantajasi kanssa.

Neuvottelemme toimintaterapeuteille keskeisistä julkisen sektorin työehtosopimuksista neuvottelujärjestö JUKOn välityksellä. Yksityisellä terveyspalvelualalla neuvottelujärjestönä toimii Terveyspalvelualan Unioni. Suurin osa TOIn jäsenistä kuuluu Sosiaali- ja terveydenhuollon työ-ja virkaehtosopimukseen (SOTE-sopimus), Kunnalliseen ylieseen työ- ja virkaehtosopimukseen (KVTES) Valtion virka- ja työehtojen, Terveyspalvelualan työehtosopimuksen tai Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen piiriin.

Suositukset

Olemme laatineet työehtosopimusten rinnalle Toimintaterapia-alan työsuhteen ehdot -suosituksen sekä toimintaterapeuttien vähimmäispalkkasuosituksen. Suositukset koskevat yksityisten toimintaterapia-alan yritysten palveluksessa olevia toimintaterapeutteja. Työsuhteen ehdot perustuvat joko pakottavaan lainsäädäntöön tai yleiseen työmarkkinakäytäntöön.

Työsopimusmallit

Olemme laatineet työsopimusmalleja, jotka pohjautuvat Toimintaterapia-alan työsuhteen ehdot -suositukseen. Käytössäsi ovat Malli liukuvaa työaikaa koskevasta sopimuksesta ja syksyllä 2021 päivitetty Toimintaterapeuttiliiton työsopimusmalli.

Ladattavat tiedostot

Toimintaterapeuttiliitto Työsuhteen ehdot 2020-2022 (pdf)
Toimintaterapeuttiliitto Vähimmäispalkkasuositus 2020-2022 (pdf)
Toimintaterapeuttiliiton työsopimusmalli (pdf)